Фізика 8 клас

Фізика 8 клас

2021 - 2022 навчальний рік


Сьогодні 1 вересня – День Знань

День знань - день особливий, яскравий. 
Адже попереду - навчальний рік. 
Можливо, вдасться він жарким,
Але лише наполегливих слава чекає!
Бажаю мужності, терпіння,
Відкриттів дивних і перемог. 
І нехай прекрасні миті
На багато років залишать слід!

Уроки 1- 13. Температура. Внутрішня енергія. Теплообмін

          Шановні учні!

   Починаємо вивчати тему

                       "Теплові явища"

                                (30 год)

Частина 1. Температура. Внутрішня енергія. Теплообмін (14 годин)
 КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1 - 13 жовтня!

Частина 2. Зміна агрегатного стану речовини. Теплові двигуни (18 годин)
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2 - 15 грудня!

Захист навчальних проектів з теми "Теплові явища" 
 (3 годин)  -22, 28, 29 грудня!!!

Урок 1. Рух молекул і тепловий стан тіла

  НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
 1. Рух молекул
 2. Тепловий стан тіл.
 3. Теплова рівновага.
 4. Температура тіла, її вимірювання.
 5. Термометри. Температурні шкали.

 6. Вимірювання температури тіла.

Температура – це фізична величина, яка характеризує ступінь нагрітості тіла.

Реперними точками можуть бути температури плавлення льоду та кипіння води (00С і 1000С), які мають сталі значення за нормального атмосферного тиску.

Одиницю температури за шкалою Цельсія, називають градусом Цельсія.

Нині за міжнародною системою (СІ) за основну одиницю температури визнано Кельвін (позначається К), який за розміром рівний градусу Цельсія:

1К = 10С.


00С відповідає 273 К  !!!

  За звичайного перебігу теплових явищ температура тіл, які перебувають в теплообміні, з часом вирівнюється і стає в усіх тіл однаковою. Тобто, в процесі теплообміну з часом встановлюється теплова рівновага.

                                     

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §1;  виконати вправу 1(1-6).
 Складіть сенкан зі словом «термометр».
Сенкан (синкан, синкант) — це вірш, що складається з п'яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п'ять” і позначає вірш у п'ять рядків. Французькою це слово звучить як «cinquains», англійською – «cinquain», російською – «синквейн»..
 Підготувати повідомлення про різні температурні шкали(завдання 4 з вправи1)!!!

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ 



Урок 2. Залежність розмірів фізичних тіл від температури


       НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ ПИТАННЯ:


 1. Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів.
 2. Причина теплового розширення тіл. 
 3. Характеристики теплового розширення тіл.
 4. Прояв теплового розширення тіл у природі й техніці, його значення.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §2;  виконати вправу 2 (1-6).
 Бажаючим:  виконати експериментальне завдання на с.15.

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
2. Формули:

Таблиця. Температурні коефіцієнти лінійного розширення деяких речовин
 Тверда речовина
а, 1/°С
Тверда речовина
а, 1/°С
Цегла
0,000005
Срібло
0,000019
Скло
0,000009
Алюміній
0,000024
Сталь
0,000012
Свинець
0,000029
Мідь
0,000017
Золото
0,000014


Запитання для самоперевірки
1. Поясніть особливості теплового розширення твердих тіл і рідин при зміні температури.
2. На підставі молекулярно-кінетичних уявлень про будову речовини поясніть зростання тиску газу при збільшенні температури.
3. Чим зумовлене лінійне та об’ємне теплове розширення тіл?
4. Від чого залежить тепловий коефіцієнт лінійного розширення? Тепловий коефіцієнт об’ємного розширення?
5. За якою формулою розраховуються лінійні розміри тіла при зміні температури?
6. За якою формулою визначається об’єм рідини при зміні температури?
7. Наведіть приклади негативного впливу теплового розширення тіл у техніці та запропонуйте шляхи його зменшення.
8.    Наведіть приклади використання теплового розширення тіл у техніці.

Домашній експеримент
Порожню пластмасову пляшку об’ємом 0,5 л без пробки покладіть у холодильник (можна в морозильник) на 2—3 год. У прозору склянку налийте воду, підігріту до 40—50 °С. Дістаньте пляшку й поставте її горлом у воду. Спостерігайте що відбувається.
Запишіть та поясніть.

Теплове розширення твердих тіл.



Урок 3. Внутрішня енергія

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ:
1. Внутрішня енергія.
2. Два способи зміни внутрішньої енергії:
    механічна робота;
    теплопередача.
3. Теплообмін.
4. Види теплопередачі: теплопровідність; конвекція; випромінювання.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник (Бар.):  опрацювати §§3-4; 
 Вправа 3-4

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
ІІ. Запитання для самоперевірки
1. Як змінюються внутрішня й механічна енергія хокейної шайби:
    а) коли її виносять із теплої кімнати на мороз; 
     б) коли літак, на якому перевозять шайбу (разом з хокейною командою), розганяється по злітній смузі; 
     в) коли літак набирає висоту;
     г) коли по шайбі б’ють ключкою?
2. Шайба ковзає по горизонтальній льодовій площадці. Як при цьому змінюється кінетична енергія шайби? Внутрішня енергія?
3. Чи існують у природі тіла, у яких відсутня внутрішня енергія?
4. Чому в газах внутрішня енергія в основному обумовлена тепловим рухом молекул, а у твердих тілах — їх взаємодією?
5. Чи може тіло мати внутрішню енергію, але не мати при цьому механічної енергії?

Збільшення внутрішньої енергії при виконанні роботи.





Урок 4. Види теплообміну: теплопровідність


НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ:
1. Види теплообміну
2. Теплопровідність. Механізм теплопровідності.
3. Теплопровідність у природі, в житті людини.


Теплопровідність – це процес передачі тепла від одних частин тіла до інших його частин, або від одних тіл до інших, який зумовлений хаотичним рухом частинок речовини і не супроводжується перенесенням цієї речовини.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник (Бар.):  опрацювати §5 Вправа 5(1-6)

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
1. Відео " Види теплопередачі"
2. Інтернет-урок "Теплопровідність"
3. Відео "Теплопровідність"

Для допитливих
1. Відео "Досліди з фізики: теплопровідність"
2. Будинок-термос

Урок 5. Види теплообміну: конвекція, випромінювання


НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ:
1. Конвекція. 
2. Причини природної конвекції.
3. Конвекція в природі.
4. Використання конвекції в повсякденні. 
5. Випромінювання.
6. Особливості теплового випромінювання.

   Конвекція – це вид теплопередачі, здійснюваний шляхом перенесення теплоти потоками рідини або газу.
      Всі вітри в атмосфері являють собою конвекційні потоки величезного масштабу. Конвекцією пояснюються, наприклад вітри бризи (між сушею й морем; між лісом і ріллею, між горами й долиною).

   
Випромінювання – це вид теплопередачі, при якому енергія передається за допомогою електромагнітних хвил

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник (Бар.):  опрацювати §§ 6,7.
 Вправа 6-7
2. Бажаючим: виготовити «вітрячок» із паперу й розглянути його дію над запаленою свічкою або плитою. Дати пояснення побаченого.

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Урок 6. Види теплообміну

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ:
1. Випромінювання.
2. Особливості теплового випромінювання. 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник (Бар.):  повторити §5-7


2. Виготовити «вітрячок» із паперу й розглянути його дію над запаленою свічкою або плитою. Дати пояснення побаченого.


 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
1. Пригадайте :


Урок 7. Кількість теплоти

  НА  УРОЦІ   РОЗГЛЯНУЛИ   ПИТАННЯ:
      1. Кількість теплоти.
      2. Умови теплообміну від яких залежить кількість теплоти.
      3. Питома теплоємність.
      4. Розрахунок кількості теплоти необхідної для нагрівання речовини.
      5. Теплоємність речовини.

  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

            1. Підручник (Бар.):  опрацювати §8. 
                    Вправа 8 (3,4).


ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
  1. Відео "Кількість теплоти Питома теплоємність" 

  


Бажаючим:

  1. Інтернет-урок "Кількість теплоти"
  2. Інтернет-урок "Питома теплоємність"
  3. Інтернет-урок "Розрахунок кількості теплоти необхідної для нагрівання тіла або виділеної ним під час охолодження"


Урок 08 Розв’язування задач

Фронтальне опитування
1. Від чого залежить кількість теплоти, необхідна для нагрівання тіла?
2. За якою формулою обчислюють кількість теплоти, передану тілу в ході нагрівання або виділену ним під час охолодження?
3. Яким є фізичний зміст питомої теплоємності речовини?
4. Назвіть одиницю питомої теплоємності речовини.

Задачі:
1. На скільки зміниться температура води у склянці, якщо їй передати кількість теплоти, що дорівнює 100 Дж? Місткість склянки 200 см3.
2. Чому дорівнює маса стальної болванки, якщо при її охолодженні від 1230 до 30 °С виділилося 181,03 МДж теплоти?

Домашнє завдання
Повторити § 8, Вправа № 8 (6)


Урок 9. Тепловий баланс

 Краще за все просувається природниче дослідження,
коли фізичне завершуєтьсяу математичному.
                                                                                  Ф. Бекон
НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ:
   1. Поняття "тепловий баланс".
   2. Рівняння теплового балансу.
   Рівняння теплового балансу — рівняння, що виражає рівність кількості теплоти, яку одні тіла отримали і віддали іншим, при теплопередачі. 

         ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

1. Підручник : вивчити §9;  Вправа 9 (3) стор. 38
2. Підготуватися до ЛР №12 "Вивчення теплового балансу при змішуванні води різної температури"

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
1. Інтернет-урок "Рівняння теплового балансу" >>>
2. Задача на застосуваня рівняння теплового балансу" >>>

Урок 10.   Розв’язування задач. 


Фронтальне опитування
1. Яку систему тіл називають теплоізольованою?
2. Сформулюйте закон збереження енергії, на підставі якого складають рівняння теплового балансу.

Задачі:
1.  Скільки потрібно змішати гарячої води, що має температуру 85 °С, й холодної, що має температуру 5 °С, щоб отримати 70 кг води за температури 35 °С?

2.  У каструлю наливають шість повних склянок холодної води при температурі 15 °С і три повних склянок гарячої води при температурі 90 °С. Яка температура встановиться в каструлі? Теплоємністю каструлі знехтуйте.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити § 9, Вправа № 9 (1, 2)


Урок 11. ЛР № 1 "Вивчення теплового балансу за умов змішування води різної температури"

НА УРОЦІ
виконали ЛР № 1 "Вивчення теплового балансу за умов змішування води різної температури"
Мета роботи: навчитися визначати кількість теплоти, переконатися, що кількість теплоти, яку віддала холодна вода, дорівнює кількості теплоти, що прийняла холодна.

Прилади і матеріали: калориметр, мензурка, термометр, посудини з гарячою і холодною водою.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (Бар.): повторити §9, Вправа 9(4)


Урок 12. ЛР №2 "Визначення питомої теплоємності речовини"

 НА УРОЦІ
 виконали ЛР №2 "Визначення  питомої теплоємності речовини"



1.  Відео "Визначення питомої теплоємності твердого тіла" 



2. Інтернет-урок "Визначення  питомої теплоємності речовини"  

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (Бар.): повторити §1-9

Урок 13.   Розв’язування задач. Підготовка до контрольної роботи.



Задачі:
1.  У холодну воду масою 300 г, що має температуру 10 °С, опускають нагрітий в киплячій воді мідний брусок масою 1 кг. Якою стане температура води?

2.  Скільки окропу потрібно долити в посудину, що містить 2 кг води при температурі 35 °С, щоб температура в посудині збільшилася до 65 °С? 

Домашнє завдання
Повторити § 1-9.
Завдання для самоперевірки до розділу 1 (частина 1 на ст. 94 - 95).

Урок 14 Контрольна робота № 1 з теми «Температура. Внутрішня енергія. Теплопередача»




Мета уроку:
Навчальна. Перевірити знання учнів про фізичні величини і зв'язки між ними; вміння застосовувати формули для розв'язування конкретних задач.
Розвивальна. Розвивати в учнів інтерес до вивчення фізики.
Виховна. Виховувати самостійність та наполегливість.
Тип уроку: урок контролю знань.
Обладнання: картки для контрольної роботи.

Домашнє завдання
Повторити § 1 – 9


Урок 15. Агрегатні стани речовини. Кристалічні та аморфні тіла.

                           

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

     1. Підручник  §§10;Вправа 10 (1-3)


ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

1. Відео "Три стани речовини"


2. Відео "Агрегатні стани речовини"

 

Пояснення агрегатних станів з позицій МКТ


Урок 16. Плавлення і кристалізація твердих тіл


НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ ПИТАННЯ:
  1. Плавлення  твердих тіл.
  2. Явище кристалізації.
  3. Температура плавлення.
  4. Питома теплота плавлення речовини.
  5. Розрахунок кількості теплоти, необхідної для процесу плавлення речовини.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
              1. Підручник : вивчити §11; Вправа 11 (1-4)
 

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

1. Відео "Плавлення та кристалізація"

2. Відео "Процес плавлення льоду (графік температури)"

3. Інтернет-урок "Плавлення і тверднення кристалічних тіл. Графік плавлення і тверднення">>>
4. Інтернет-урок "Питома теплота плавлення" >>>


Урок 18. Розв'язування задач "Плавлення і тверднення кристалічних тіл"


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

     1. Підручник : повторити §12; Вправа 12 (4,7)





ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

1. Відео "Питома теплота плавлення. Тепловий баланс"
2. Інтернет-урок:Розв'язування задач "Нагрівання і плавлення  кристалічних тіл" >>>





Урок 19. Випаровування і конденсація рідин. Кипіння.


НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ ПИТАННЯ:
1. Пароутворення.
2. Два способи пароутворення: випаровування і кипіння.
3. Фактори від яких залежить швидкість випаровування.
4. Кипіння.
5. Температура кипіння.
6. Питома теплота пароутворення.
7. Розрахунок кількості теплоти, необхідної для випаровування рідини.



  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник : вивчити §13,14; Вправа 13 (1-6)


 Зробіть висновок про те, як питома теплота пароутворення залежить від температури.
Який фізичний зміст питомої теплоти пароутворення?
Що означає її значення 520 кДж/кг ?
Як називається процес, зворотний до випаровування?
Чим вони відрізняються з енергетичної точки зору?
У чому полягає суть явища кипіння?
Чому температура кипіння залежить від зовнішнього тиску?
Чому в горах вода кипить за нижчої температури, ніж біля підніжжя rip?
Яким чином можна підвищити температуру кипіння рідини?


ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

 Відео "Випаровування і конденсація" 


Інтернет-урок "Випаровування" >>>
Інтернет-урок "Кипіння. Питома теплота пароутворення і конденсації." >>>

Урок 22. Згоряння палива

       Не дмухай на вогонь, коли хочеш, аби згас

Приказка
 НА УРОЦІ 
РОЗГЛЯНУЛИ ПИТАННЯ:
  1. Поняття про паливо. Види палива.
  2. Горіння - хімічний процес.
  3. Виділення енергії під час горіння.
  4. Питома теплота згоряння палива.
  5. Розрахунок кількості теплоти,  що виділяється під час повного згоряння палива.
  6. ККД нагрівника.

   РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ
1. Скільки енергії можна одержати, спалюючи 1 кг сухих дров?
2. Що виділить більше енергії при повному згорянні — 1 кг бурого вугілля чи 1 кг деревного вугілля?
3. Який вид палива (із наведених у таблиці 6 на с.230) при повному згорянні виділяє найменше теплової енергії? найбільше?
4. Яка кількість теплоти виділиться при повному згорянні бензину масою 5 кг?
5.  На скільки градусів можна нагріти воду об'ємом 100 л, спаливши деревне вугілля масою 0,5 кг, якщо вважати, що  вся теплота піде на нагрівання води?

         ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник (Бар.): вивчити §15; вправа 15 (2, 3)

                                              ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ 

Урок 23. Розв'язування задач на розрахунок кількості теплоти, що виділяється під час повного згоряння палива

НА УРОЦІ РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ 
1.  При повному згорянні деякої кількості гасу було отримано 23 МДж теплоти. Якою була маса гасу, що згорів? 
2. На скільки більше виділяється тепла при повному згорянні 10 кг бензину, ніж при зго­рянні такої самої кількості спирту? 
3. Обчисліть яка кількість теплоти виділиться при повному згорянні суміші, що складається з 2,5 л бензину та 0,5 л спирту?
4. Скільки води можна нагріти в котлі з 20 °С до 100 °С, спалюючи для цього 0,8 кг березових дров, якщо на нагрівання води пішло 25 % теплоти, яка виділяється при згорянні дров?

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 1. Підручник (Бар.): повторити § 15.
 2. Вправа 15 (4)

 ГОТУЄМОСЯ ДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

Середній рівень
№ 1. На скільки кількість теплоти, яка виділяється при повному згорянні 1 кг антрациту більша, ніж при повному згорянні 1 кг торфу?
 № 2. Обчислити загальну кількість теплоти, яка виділиться при повному згорянні 25 г пороху, 0,5 т торфу та 1,5 т кам'яного вугілля. 
 № 3. Скільки теплоти виділяється при повному згорянні сухих березових дров об'ємом 5 м3? Густина березової деревини 0,7* 103 кг/м3, питома теплота згоряння 13 *106 Дж/кг.

Достатній рівень
 № 1. Обчисліть,  яка кількість теплоти виділиться при повному згоранні суміші, що складається з 1,5 л бензину та 0,5 л спирту ? 
 № 2. Скільки кам’яного вугілля потрібно спалити, щоб отримати стільки ж теплової енергії, скільки її виділяється за повного згоряння 6 куб.м бензину? 
 № 3. Яку саме масу води, узятої при температурі 14 С, нагріти можна до 50 С. спалюючи 30 г спирту.  Вважати, що вся кількість теплоти, яка виділяиться під час згоряння спирту йде на нагрівання води.

Високий рівень
 № 1. На скільки зміниться температура води об'ємом 100 л, коли вважати, що уся теплота, котра виділяється при згорянні 0,5 кг деревного вугілля піде на нагрівання води?
 № 2. Скільки дров необхідно спалити для того, аби нагріти 50 л води у залізному котлі масою 10 кг з 15 °С до 65 °С? Втратами тепла знехтувати. 
№ 3. Скільки води можна нагріти в котлі з 10 °С до 100 °С, спалюючи в ньому 0,6 кг березових дров, якщо на нагрівання води пішло 25 % теплоти, яка виділяється при згорянні дров?


Урок 25.  Принцип дії теплових двигунів.


НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ :
1. Перетворення енергії в механічних і теплових процесах. 
2. Теплові двигуни. 
3. Принцип дії теплових машин. 
Результат пошуку зображень за запитом "Теплові двигуни"
4. Види теплових двигунів.
5. Парова турбіна, її будова та принцип дії.
6. Двигун внутрішнього згоряння: будова, принцип дії.
7. Застосування теплових двигунів.

  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник : вивчити §§16, Вправа 16(1,3)

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Відео "Тепловий двигун"



Відео: Теплові двигуни. Парова турбіна




Урок 33. Електричні явища. Електризація тіл.  Електричний заряд Дискретність електричного заряду.





                         Радість бачити і розуміти –
є найпрекрасніший дар природи.


А. Ейнштейн
                         Шановні учні!
                    Починаємо вивчати тему
           "Електричні явища. 
Електричний струм"
 (30 год)
 КОНТРОЛЬНА РОБОТА №3 - 22 березня!
 КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2 - 10 травня!


 НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ ПИТАННЯ:
1. Поняття про електромагнітну взаємодію.
2. Електричний заряд.
3. Електризація тіл.
4. Основні властивості електричного заряду.



ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ 
Історія вивчення електрики дуже цікава. Грецький філософ Фалес Мілетський, що жив у 624–547 р. до нашої ери, відкрив, що бурштин, потертий об хутро, набуває властивості притягувати дрібні предмети — пушинки, соломинки тощо. Ця властивість протягом ряду сторіч приписувалася тільки бурштину, від назви якого й виникло слово «електрика».


1. Відео: Електризація тіл. Види зарядів

2. Відео: Взаємодія зарядів


3. Взаємодія наелектризованих тіл



4. Відео: Взаємодія протилежних зарядів (дослід з султанчиками)



На уроці ми дізналися:
• Електричний заряд — це властивість тіл або частинок, що характеризує інтенсивність їхніх електромагнітних взаємодій.
• Існують два типи електричних зарядів — позитивні й негативні.
• Однойменно заряджені тіла відштовхуються, а різнойменно заряджені— притягуються.
• Закон збереження електричного заряду: в електрично ізольованій системі алгебраїчна сума зарядів всіх тіл залишається незмінною.
• У СІ одиницею електричного заряду є кулон (Кл).
• Речовини, що містять вільні заряди, називають провідниками.
ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ
              Явища , у яких тіла набувають властивості притягувати інші тіла, називаються електризацією, а тіла, що мають цю властивість, - наелектризованими.
       В електризації завжди беруть участь два тіла і електризуються обидва тіла.
       Існує два роди зарядів: позитивний і негативний.
       Ебонітова паличка отримує негативний заряд, а хутро – позитивний. Скляна паличка отримує  позитивний заряд, а шовк – негативний.
       Тіла, що мають заряди одного знака, відштовхуються, а різного знака – притягуються.


Для кількісної характеристики електромагнітної взаємодії, було введено фізичну величину – електричний заряд q. Одиниця електричного заряду в СІ – кулон, названа на честь французького фізика Ш. Кулона.
Під час електризації тіло приймає або віддає деяку кількість електронів. Електричний заряд є дискретним, тобто електричні заряди тіл є кратними певному найменшому заряду:  
          q= N·e
Найменший негативний заряд має електрон, його називають елементарним,


          е = -1,6·10-19Кл
      Найменший позитивний заряд має протон 
               qр= +1,6·10-19Кл
                                                                                                                                                       
   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник (Бар.): вивчити §19; вправа 19 (1- 4)                                   

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Матеріали до уроку >>> ТУТ 
Електризація тіл >>>


Запитання для перевірки:
1. Що таке електризація?
2. Що таке електричний заряд?
3. Які ви знаєте види зарядів?


Цікава інформація
    Історія вивчення електрики 
Історія  вивчення електрики є повчальною та цікавою.  Так , наприклад, грецький філософ Фалес Мілетський , який жив у 624-547рр. до н.е., відкрив, що бурштин, потертий об хутро, набуває властивості притягувати дрібні предмети: ворсинки, пил, соломинки тощо.  Бурштин (янтар – скам’яніла викопана  смола хвойних дерев)- гр. мовою означає електрон. Звідси походить назва цілого розділу фізики – електрика, а також явищ природи – електричні.  
Вчення  про електрику пов’язане з ім’ям Вільяма Гільберта ( 1544-1603), англійським фізиком  і лікарем. Він був першим із тих, хто в основу дослідження на перше місце поставив  дослід  і  експеримент.  Гільберт  показав, що внаслідок тертя  електризуються не тільки бурштин, але багато інших речовин і що притягують вони не тільки ворсинки, але й дерево, камінці, метали, воду й олію.
Не менший внесок у розвиток електрики вніс німецький вчений Отто фон Геріке (1602-1686). Він побудував першу електростатичну машину, засновану на терті. За допомогою цієї машини вчений виявив, що існує не тільки притягування, а й електричне відштовхування.



Урок 34. Електричне поле

НА УРОЦІ 
РОЗГЛЯНУЛИ ПИТАННЯ:
  1. Поняття про електричне поле.
  2. Електрична сила.
  3. Властивості електричного поля.
  4. Графічне зображення електричного поля.
  5. Силові лінії електричного поля.
   6. Вплив електричного поля на організм людини.

   РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ
1. Чи може якесь тіло мати заряд 1,2е, де е - елементарний електричний заряд?
2. Кулька має електричний заряд -48 нКл. Визначте кількість надлишкових електронів на цій кульці.

         ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник (Бар.): вивчити §20; вправа 20 (1- 3,6)

                                              ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Відео: Електричне поле



Урок 35. Механізм електизації. Електроскоп.

НА УРОЦІ 
РОЗГЛЯНУЛИ ПИТАННЯ:
1. Механізм електризації.
2. Закон збереження електричного заряду.
3. Провідники і діелектрики.
4. Електризація через вплив.
5. Електроскоп.

1 - металевий корпус;
2 - скло корпуса;
3 - металевий стержень;
4 - паперові смужки;
5 - пластмасова пробка (втулка).

   РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ
1. У яких випадках електризація є небажаною? небезпечною?
2. Дві однакові металеві кульки мали заряд 20  і -26 нКл. Кульки привели в дотик і віддалили одну від одної. Якими стали заряди кульок?

         ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник (Бар.): вивчити §21; вправа 21 ( 1-5)

                                              ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Відео: Електроскоп.
Відео: Електричний заряд (+ приклади задач)
Відео: Електроскоп. Провідники і діелектрики.
Відео: Пояснення електричних явищ.

Урок 36. Закон Кулона

 НА УРОЦІ 
РОЗГЛЯНУЛИ ПИТАННЯ:
1. Поняття точкового заряду. 
2. Дослідження взаємодії зарядів Ш.Кулоном. 
3. Закон Кулона.

РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ: 
Вправа 22 (1, 5)

  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 Підручник (Бар.): вивчити §22; вправа 22 (2,4)                                   
 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

1. Відео: Взаємодія зарядів


2. Відео: Закон Кулона



3. Відео: Шарль Кулон



3. Відео: Два види зарядів. Модель терезів Кулона.



Немає коментарів:

Дописати коментар