Фізика 7 клас


2021 - 2022 навчальний рік


Сьогодні 1 вересня – День Знань

День знань - день особливий, яскравий. 
Адже попереду - навчальний рік. 
Можливо, вдасться він жарким,
Але лише наполегливих слава чекає!
Бажаю мужності, терпіння,
Відкриттів дивних і перемог. 
І нехай прекрасні миті
На багато років залишать слід!

             Шановні семикласники!
У цьому навчальному році у вас новий предмет - фізика!
І вивчатимете її за новою програмою!.

Бажаю цікавої змістовної подорожі у країні ФІЗИКА!




Урок 1. Вступ

  НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
 1. Фізика як навчальний предмет у школі. 
 2. Фізичний кабінет та його обладнання. 
 3. Правила безпеки у фізичному кабінеті


 ДО НАСТУПНОГО УРОКУ: 
1. Прочитайте Вступ.
2. Складіть сенкан до слова "Фізика".

Конспект уроку 
                                                               Вступ
    У 7–9 класах ви опануєте суть основних фiзичних понять i законiв, оволодiєте науковою термiнологiєю, основними методами наукового пiзнання та алгоритмами розв’язування фiзичних задач, отримаєте початковi уявлення про фiзичну картину свiту.
    У початковiй школi на уроках з рiзних предметiв ви ознайомилися з проява- ми фiзичних явищ природи, засвоїли початковi вiдомостi з фiзики, оволодiли елементарними навичками пiзнання природи. На уроках природознавства ви дізналися багато цікавого з тем: людина як жива iстота (нормальнi умови життєдiяльностi – температура, вологiсть, тиск, земне тяжiння, зiр, слух, тактильнi дiї, довжина кроку тощо); мiй будинок (умови побуту, побутовi при- лади, житлова енергетика тощо); моя вулиця, моє мiсто (рух транспорту); моя планета – Земля (Сонячна система, Земля i Мiсяць, освоєння космосу тощо).
    На уроках фізики ви навчитеся пояснювати фізичні явища і процеси, аналiзувати, узагальнювати знання, систематизувати їх, робити висновки. Ви вмiтимете опрацьовувати наукову iнформацiю (знаходити новi факти, явища, iдеї, самостiйно використовувати їх вiдповiдно до поставленої мети). Також на- вчитеся розрiзняти фiзичнi величини, їх одиницi; розв’язувати задачi на вiдтворення основних формул; здiйснювати математичнi дiї; самостiйно розв’я­ зувати задачi й виконувати вправи, обґрунтовуючи обраний спосiб їх розв’язання.
    У процесі виконання лабораторних робiт ви навчитеся планувати і проводити досліди, а саме: складати план дослiду й визначати найкращi умо- ви його проведення; обирати необхiдне обладнання i вимiрювальнi прилади, збирати дослiднi установки чи електричні схеми, рацiонально розмiщувати прилади, неухильно дотримуватися правил техніки безпеки під час проведен- ня дослiду; визначати мету й об’єкт спостереження, встановлювати характернi риси плину фiзичних явищ i процесiв, видiляти їхнi суттєвi ознаки; користу- ватися вимiрювальними приладами i мiрами, тобто визначати цiну подiлки шкали приладу, її нижню i верхню межі, визначати покази приладу; знахо- дити значення величин; готувати звiт про проведену роботу, записувати зна- чення фiзичних величин.
    Уроки фізики будуть проводитися в спеціально обладнаному приміщенні – фізичному кабінеті.

    Сучасні кабінети оснащено обладнанням, необхідним для проведення де- монстраційних і фронтальних дослідів, виконання лабораторних робіт; де- монстраційним столом для вчителя і робочими столами для учнів; шафами

    Під час знаходження у фізичному кабінеті необхідно дотримуватися таких правил техніки безпеки:
1. Будьте уважні, дисципліновані, обережні, чітко виконуйте вказівки вчителя.
2. Не залишайте робоче місце без дозволу вчителя.
3. Розміщуйте прилади, матеріали та інше обладнання так, щоб уникнути їх падіння.
4. Обережно користуйтеся скляним посудом, щоб не розбити його. Не ви- ймайте термометри з посудини твердими предметами.
5. Не пробуйте рідину, яка використовується в дослідах, на смак, не роз- ливайте її на стіл.
6. Не тримайте на робочому місці предмети, не потрібні для виконання за- вдання.
7. Користуючись гострими предметами, намагайтеся не поранити руки або інші частини тіла.
8. Усі дрібні предмети беріть тільки пінцетом.
9. Не кладіть на шальки терезів брудні, мокрі, гарячі та сипкі тіла. 10. Перед тим як приступити до виконання лабораторної роботи, старанно вивчіть її опис, з’ясуйте хід її виконання.
11. Під час складання електричних кіл, перемикання в них та їх демонта- жу джерела струму повинні бути вимкнені.
12. Не вмикайте джерела струму без дозволу вчителя.
13. Стежте, щоб ізоляція дротів була не пошкодженою, а на кінцях дротів були наконечники, які потрібно добре затискати клемами.
14. Виявивши несправність в електричних пристроях, які знаходяться під напругою, терміново повідомте вчителя або вимкніть джерело струму. 15. Користуючись лінзами, не торкайтеся їх поверхні руками, щоб не за- лишати на склі потожирових плям.
16. Не приносьте в кабінет небезпечних предметів або предметів, які не стосуються уроків фізики.
17. У випадку травмування терміново звертайтеся до вчителя – він на- дасть вам допомогу.

Запитання до вивченого 
1. Для чого потрібно вивчати фізику?
2. Що потрібно мати у фізичному кабінеті для проведення уроків?
3. Яких правил потрібно дотримуватися в кабінеті фізики?



Урок 2. Фізика як фундаментальна наука про природу.

                                              ВІТАЮ! 
ПОЧИНАЄМО ВИВЧАТИ 
 Розділ 1. ФІЗИКА ЯК ПРИРОДНИЧА НАУКА. ПІЗНАННЯ ПРИРОДИ (7+1 год)

 КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1 - 24 вересня!

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1. Фізика як фундаментальна наука про природу. 
2. Фізичні тіла й фізичні явища. 
3. Властивості тіл.
4. Етапи пізнавальної діяльності у фізичних дослідженнях. 
5. Зв’язок фізики з іншими науками.

  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 1. Підручник (Бар): вивчити § 1  завдання 1-5 стор.1 2
 Підручник (Бар.) - це (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. )

  2. Перегляньте відео "Фізика наука про природу Світ в якому ми живемо"


4. Перегляньте відео "Фізичні явища"


Урок 3. Речовина і поле.

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1. Речовина і поле. 
2. Основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини. 
3. Молекули. Атоми.
4. Початкові відомості про будову атома. 
6. Електрони. 
7. Йони.


  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 1. Підручник (Бар): вивчити §2.  Вправа2 (1,2,3) 

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ


§11. ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ АТОМНО-МОЛЕКУЛЯРНОГО ВЧЕННЯ ПРО БУДОВУ РЕЧОВИНИ.


ЗАПИТАННЯ ДО ВИВЧЕНОГО.
1. Сформулюйте основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини.
Основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини:
1. Усі тіла складаються із частинок (молекул, атомів).
2. Частинки всіх тіл безперервно і хаотично (безладно) рухаються.
3. Між частинками тіл існує взаємне притягання і відштовхування.
2. Чи є відмінність між молекулами льоду, води й водяної пари?
Спостереження і досліди показують властивості твердих тіл, рідин й газів, а  знання про будову речовини допомагають пояснити ці властивості.
Лід, вода і водяна пара – три етапи тієї самої речовини – води, отже, молекули льоду, води й водяної пари не відрізняються одна від одної, відмінність є у розміщенні та русі молекул.
3. Як розміщені молекули газів?
У газах відстані між молекулами значно більші за розміри самих молекул (у середньому в десятки разів), тому на таких відстанях молекули надто слабко притягуються одна до одної.
4. Чому гази заповнюють усю посудину, у якій знаходяться?
Оскільки у газах відстані між молекулами значно більші за розміри самих молекул (на таких відстанях молекули надто слабко притягуються одна до одної), тому гази не мають власної форми й сталого об'єму. Не можна наповнити газом половину пляшки або склянки, тому що, рухаючись в усіх напрямах і майже не притягуючись одна до одної, молекули газу швидко заповнюють усю посудину.
Однин із основоположників учення про атомно-молекулярну будову речовини видатний учений Михайло Ломоносов так уявляв будову газів: «Частинки газу стикаються з іншими, сусідніми, відскакують одна від одної і знову стикаються з іншими, ближчими, знову відскакують так, що намагаються розсипатися па всі боки, постійно відштовхуються одна від одної такими дуже частими взаємними ударами».
5. Чим пояснюється дуже мала стисливість рідин? Чому вони не зберігають своєї форми?
У рідинах молекули розташовані так щільно, що відстань між кожними двома молекулами менша від розмірів самої молекули. Стискаючи рідину, ми ще більше зближуємо її молекули, тому вони починають відштовхуватись, ось чому рідину важко стиснути. 
З другого боку на відстанях між молекулами, що є меншими за розміри самих молекул, взаємне притягання молекул уже значне, тому молекули рідини не розходяться на великі відстані і рідина за звичайних умов зберігає свій об'єм, проте притягання молекул рідин ще не таке велике, щоб рідина зберігала свою форму (цим пояснюється те, що рідини набирають форми посудини і їх легко розбризкати та перелити в іншу посудину).
6. Чому тверді тіла зберігають свої форму й об'єм?
Тверді тіла за звичайних умов зберігають і об'єм, і форму, це пояснюється більшим притягання між їх частинками та кристалічною решіткою. Частинки (молекули або атоми) більшості твердих тіл (лід, сіль, нафталін, метали) розміщені в певному порядку (кожна з них рухається навколо певної точки і не може переміститися далеко від цієї точки).
Деякі з твердих тіл (сніжинки, кристали) мають природну правильну і красиву форму.

Урок 4. Вимірювання. Фізичні величини

 НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ  
 1. Фізичні величини.
 2. Вимірювання. 
 3. Засоби вимірювання. 
 4. Точність вимірювання. 
 5. Міжнародна система одиниць фізичних величин.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (Бар.): опрацювати §§ 4, вправа 4 (1,2,3)

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ


Засоби вимірювання. Міри та вимірювальні прилади.


Шкала. Ціна поділки


Означення: Щоб визначити ціну поділки шкали вимірювального приладу, потрібно зазначити дві сусідні позначки на шкалі, далі від більшого значення позначки відняти менше значення і знайдену різницю поділити на кількість поділок між ними.


b – більше значення позначки
a – менше значення позначки
n – кількість поділок між взятими сусідніми позначками

С - ціна  поділки шкали приладу


Позначка шкали - знак на шкалі (риска, зубець, крапка тощо), що відповідає деякому значенню фізичної величини.
Числова позначка шкали - позначка шкали, біля якої проставлено число.
Нульова позначка - позначка шкали, що відповідає нульовому значенню вимірюваної величини.
Поділка шкали - проміжок між двома сусідніми позначками шкали.
Довжина поділки шкали - відстань між осями (або центрами) двох сусідніх позначок шкали, виміряна вздовж уявної лінії, що проходить через середини найкоротших позначок шкали.
Довжина шкали - довжина лінії, що проходить через центри всіх найкоротших позначок шкали й обмежена початковою і кінцевою позначками. Лінія може бути реальною або уявною, кривою або прямою.

Одиниці вимірювання величин



Фізичні величини. Вимірювання фізичних величин



Урок 5. Розв’язування задач



НА УРОЦІ РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ: 

1. Виміряйте ціну поділки вимірювального приладу.
2. Переведіть у метри 17 см, 31,8 дм, 159 мм, 9,53 км.
3. Виразіть у квадратних сантиметрах такі значення площі: 50 мм2, 0,12 дм2, 37 дм2, 2,3 м2.
4. Виразіть у квадратних метрах такі значення пло­щі: 77 мм2, 689 см2, 79 дм2, 0,23км2.
5. Скільки хвилин у 10 годинах?
6. Скільки секунд триває урок?
7. Скільки годин у тижні?

Самостійна робота

Внесок українських учених у розвиток і становлення фізики


Домашнє завдання
Повторити § 3, 4, Вправа № 4 (5)
1.     Скільки годин, хвилин та секунд має 3 роки?
2.     Виразіть у квадратних дециметрах такі значення пло­щі: 78 мм2, 479 см2, 98 дм2, 0,67 км2


Урок 6. Лабораторна робота № 1 " Ознайомлення з вимірювальними приладами. Визначення ціни поділки шкали приладу."



Розв’язування задач
1. Виразіть у квадратних метрах такі значення площі: 45 мм2, 680 см2, 75 дм2, 0,25 км2.
2. Виразіть у кубічних метрах такі значення об’єму: 45000 см3, 750 дм3

Домашнє завдання
§ 4 — повторити. Закінчити оформлення звіту про лабораторну роботу.
1) Розташуйте і запишіть у спадному порядку: 0,25 м, 20 см 500 мм, 600 мкм, 0,0004 км.
2) Розташуйте і запишіть у порядку зростання: 0,02 м2, 5000 мм2, 400 см2, 0,7 дм2.
3) Скільки секунд у хвилині, годині, добі?

Урок 7.  Лабораторна робота № 2 " Вимірювання обєму твердих тіл, рідин, сипких матеріалів ."




      На рисунку нижче зображено мензурки. Для кожного з випадків а-г знайдіть ціну поділки та об’єм налитої рідини.

Запитання до учнів
·        Значення якої фізичної величини ви визначали під час виконання роботи?
·        Якими методами ви визначали об’єм твердого тіла правильної геометричної форми?
·        Чи збіглися отримані в обох випадках результати?
·        Якщо не збіглися, то в чому причина розбіжності?
·        Який із методів, на вашу думку, є більш універсальним?
·        Чому ви так уважаєте?

 Домашнє завдання
§ 4, 5 — повторити.

Урок 8.  Лабораторна робота № 3 " Вимірювання розмірів малих тіл різними способами ."




Метод рядів.


Домашнє завдання
§ 4, 5 — повторити.

Урок 9. Навчальний проект №1

Орієнтовні теми
1. Видатні вчені-фізики (твого рідного міста).
2. Фізика в побуті, техніці, виробництві.
3. Спостереження фізичних явищ довкілля.
4. Дифузія в побуті.

Орієнтовні критерії оцінювання навчального проекту
1.       Актуальність -1 бал.
2.       Оформлення роботи (паперові носії) - 2 бали.
3.       Достовірність - 1 бал.
4.       Науковість - 2 бали.
5.       Представлення - 2 бали.
6.       Презентація (малюнки) - 2 бали.
7.       Обговорення - 2 бали.

Орієнтовне оформлення проекту (паперові носії та презентація)
1.       Назва проекту.
2.       Тип проекту.
3.       Керівник проекту (вчитель).
4.       Виконавці проекту.
5.       Проблема.
6.       Мета.
7.       Очікуваний результат (для дослідження).
8.       Завдання проекту.
9.       Хід роботи.
10.   Висновки.
11.   Використані джерела інформації.

Типи проектів
Ø Дослідницький.
Ø Інформаційно-пошуковий.
Ø Творчий.
Ø Рольовий.

Проект - це «п'ять П»
ü Проблема.
ü Проектування (планування).
ü Пошук інформації.
ü Продукт.
Презентація (представлення результату).

Домашнє завдання

§ 1-5 — повторити.

Урок 10. Розв’язування задач. Підготовка до контрольної роботи.

Запитання для фронтального опитування
Що вивчає фізика?
Які види матерії вам відомі?
Що називають фізичними тілами?
Що називають фізичними явищами?
До яких фізичних явищ відносяться явища, зображені на фото?
Чим відрізняються фізичні дослідження, подані на фото?
На яких рисунках зображено атоми, на яких молекули?
Опишіть склад атома.
Чи однакові молекули води в гарячому чаї та в пляшці з водою?
Чи однакові молекули води, водяної пари та льоду?
Що називається дифузією?
Порівняйте швидкість дифузії в різних агрегатних станах.
Порівняйте швидкість дифузії за різної температури.
Як виміряти об’єм твердих тіл, рідин і сипких матеріалів?
Як виміряти розмір малого тіла?

Домашня робота:

Варіант 2
1. Прикладом фізичного тіла є:
а) метр; б) бензин; в) площа; г) чашка.

2. Яка ціна поділки лінійки (див. рисунок)?

3. Об'єм пляшки Coca-Cola 2 л. Виразіть цей об'єм у кубічних сантиметрах. 

4. Кількість води в мензурках однакова (див. рисунок). Який об'єм має предмет?
 
















5. Виразіть
130 мг  в  г, кг,  ц, т
5 років в доби, год, хв, с
80 мм в см, м, км
0,03 кмв м2, см2, мм2
753 см3 в мл, дм3, мм3

  
 Домашнє завдання
§ 1-5 — повторити. Проаналізувати узагальнюючі таблиці «Підбиваємо підсумки розділу 1 «Фізика як природнича наука. Методи наукового пізнання»» (с. 42, 43).
Завдання для самоперевірки 1-7 — усно, завд. 10, 12 — письмово. Розв’язати тренувальні тести з комп'ютерною перевіркою — за бажанням.
Або виконати самостійно варіант 2.

Урок 11 Контрольна робота № 1 з теми «Фізика як природнича наука. Пізнання природи»

Мета уроку:
Навчальна. Перевірити знання учнів про фізичні величини і зв'язки між ними; вміння порівнювати значення величин, застосовувати формули для розв'язування конкретних задач.
Розвивальна. Розвивати в учнів інтерес до вивчення фізики.
Виховна. Виховувати самостійність та наполегливість.
Тип уроку: урок контролю знань.
Обладнання: картки для контрольної роботи.

Домашнє завдання
§ 1-5 — повторити.


Урок 12. Механічний рух


               Шановні учні!

ПОЧИНАЄМО ВИВЧАТИ НОВУ ТЕМУ

 Розділ 2. МЕХАНІЧНИЙ РУХ
                   (17 год)

 КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2 - 8 грудня!

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1.Механічний рух.
2. Відносність руху.
3. Тіло відліку.
4. Система відліку

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): вивчити §6-7   (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. )

  •    Опрацювати конспект.
  •     Вправа 7 (1,3,6).

Координати дерева, каменя та світлофора, розташованих на узбіччі прямолінійної ділянки дороги, відповідно такі: хд=–1 км; хк=2 км; хс=3,5 км. Накресліть у зошиті координатну вісь, позначте на ній початок координат і положення зазначених тіл. Визначте відстань між тілами. 


 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
1. Відео: Механічний рух у природі





2. Відео: Механічні явища




3. Відео: Механічний рух, тіло відліку >>>


Урок 12. Матеріальна точка. Траєкторія. Шлях. Переміщення.

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1. Матеріальна точка. 
2. Траєкторія. 
3. Шлях. 
4. Переміщення.


    
ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
1. Відео: Траєкторія та види рухів



Урок 13. Прямолінійний рівномірний рух

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1. Прямолінійний рівномірний рух.
2. Швидкість руху.

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): вивчити §8, вправа  8(1-5)  (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. )

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

1. Відео "Рівномірний рух та швидкість "

2. Відео (фрагмент)"Рівномірний прямолінійний рух"




Урок 14. Розв’язування задач

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1. 
2. 
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): опрацювати §8-9   (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. );  вправа 9 (1-4).

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Вчимося розвязувати задачі >>>


Урок 15. Графіки рівномірного прямолінійного руху

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1. Графік швидкості рівномірного прямолінійного руху
2.  Графік шляху рівномірного прямолінійного руху

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): вивчити §10   (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. );  вправа §10 (2-4).

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Урок 16. Розв’язування графічних задач

НА УРОЦІ РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ: 
   1. Визначити швидкість руху тіла, використавши графік шляху  та побудувати графік його швидкості (див. рисунок зліва).

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): повторити § 8-10   (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. ); вправа 9 (5,6).

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ


Урок 17. Нерівномірний прямолінійний рух

Вважай нещасливим той день і ту годину,
коли ти не засвоїв нічого нового.

Давньокитайська мудрість
НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1. Нерівномірний прямолінійний рух.
2. Середня швидкість нерівномірного руху.

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): вивчити §11   (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. )
Вправа 11(2,3)


 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Вчимося розвязувати задачі >>>

1. Інтернет-урок "Рівномірний і нерівномірний рух. Швидкість."


2. Відео (фрагмент) "Середня швидкість"



 3. Відео (фрагмент)"Рівномірний прямолінійний рух"


 4. Відео "Прямолінійний рівномірний рух" (фрагмент 1)



Урок 20. Рівномірний рух матеріальної точки по колу


НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
    1. Приклади обертального руху.
    2. Період обертання.
    3. Частота обертання.
    4. Зв'язок між періодом і частотою.
    5. Місяць - природний супутник Землі.


 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
 1. Анімація: Лінійна швидкість обертального руху


 2. Анімація: Рівномірний рух по колу


 3. Відео "Скорость при движении по окружности".

 4. Відео "Вивчення руху тіла по колу"
  
          

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.  Вивчити 
  •      Підручник (Бар.): вивчити §§12  вправа 12 (1-3).

Урок 21. Розв’язування задач

НА УРОЦІ  
1. Розв’язали задачі.
№1. Тіло зробило 30 повних обертів по колу за 1 хвилину Знайдіть період обертання та обертову частоту тіла
№2. Знайдіть швидкість руху кінця годинної стрілки настінного годинника, якщо довжина стрілки дорівнює 15 см.
№3. Обчисліть лінійну швидкість руху Землі навколо Сонця, якщо радіус земної орбіти дорівнює 150 000 000 км
2. Виконали самостійну роботу.

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): повторити §§12  
  • Вправа 14 (4 - 6)


 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Відео "Рух тіл по колу"



Урок 23. Коливальний рух

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1. Коливальний рух.
2. Амплітуда коливань.
3. Період та частота коливань.
4. Маятники.

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): вивчити §13    вправа 13 (1-3);  підготуватися до ЛР №5

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Перегляньте відео.
 1. Анімація: Коливальний рух


 2. Математичний маятник - запис коливань піском.


 3. Коливання математичного маятника


4. Експеримент. Математичний маятник Галілея


 5. Коливання пружинного маятника


6. Коливання нитяного маятника (ЛР)


7. Маятник Фуко в Ульмському соборі (Мюнстері).


 8. Модель маятника Фуко


 9. Маятник Фуко в Пантеоні Парижа

ЛР № 4. Визначення періоду обертання тіла.

            Мета роботи: навчитись визначати період та частоту обертання кульки, підвішеної на нитці.

Прилади і матеріали: штатив, кулька на нитці, секундомір, лінійка.



Правила техніки безпеки:

Обережно поводьтеся з приладами і тілами, не допускайте падіння кульки. Не відхиляйте кульку на великі кути.

Теоретичні відомості.

У природі та техніці дуже часто зустрічається криволінійний рух. Рух по будь-якій криволінійній траєкторії можна приблизно уявити як рух по дугах кола. Такі рухи називають обертальними. Основні величини, які описують ці рухи це період і частота обертання.


Періодом обертання називають час одного оберту. Він вимірюється у міжнародній системі одиниць (СІ) у секундах. Частота обертання – це число обертів за одиницю часу. Вона вимірюється у 1/с. Період і частота обертання пов'язані співвідношенням:  

де T – період обертання, n – частота обертання. Період обертання можна знайти за формулою  

де T – період обертання, t – час всіх обертів, N – кількість обертів. Частоту обертання вимірюють тахометром.

Лінійну швидкість при русі по колу можна знайти за формулою:

 

де π = 3,14, R – радіус колаT  період обертань.

 

Хід роботи.

1.              Підвісьте кульку за допомогою нитки до штатива.

2.              Обертайте кульку у горизонтальній площині.

3.              Визначте час t за який час кулька здійснить певну кількість N обертів (10-20).

УВАГА!!! РАХУЄМО КІЛЬКІСТЬ ОБЕРТІВ 

ТА ВИЗНАЧАЄМО ЧАС ОБЕРТАННЯ👆

(N=.....???)

(t=.....???)


4.              Обчисліть за формулою (2) період обертання кульки.

5.              Обчисліть частоту обертання кульки за формулою

n=1/T

6.              Виміряйте радіус кола Rяке описує кулька під час руху. 

(Радіус вказано на відео!!!)

7.              Обчисліть за формулою (3) швидкість руху кульки по колу.

8.              Виміряні та обчислені величини занесіть у таблицю.

 

Час всіх обертів

tc

Кількість обертів

N

Період обертання

Т, с

Частота обертання

n, 1/с

Радіус кола

R, м

Лінійна швидкість

υм/с

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 


Додаткове експериментальне завдання:

Дослідіть, з якою швидкістю рухається кулька, яка закріплена на кінці секундної стрілки  годинника?


Урок 25. ЛР №5 "Дослідження коливань нитяного маятника"

               НА УРОЦІ ВИКОНАЛИ ЛР №5 і переконалися, що період коливання нитяного маятника не залежить від амплітуди  та маси кульки, а залежить від довжини нитки.

             Поміркуй 
1.  Як зміняться період і частота коливань математичного маятни­ка, якщо амплітуду коливань зменшити удвічі?
2.  Як зміняться період і частота коливань математичного маятни­ка, якщо довжину нитки збільшити удвічі?
3.  Скільки разів протягом одного періоду маятник проходить по­ложення рівноваги?

               ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Повторити § 13
Визначити період і частоту коливань
Варіант 1


Варіант 2

Варіант 3

Урок 27. Розв'язування задач з теми "Механічний рух"

НА УРОЦІ  
Розв’язали задачі.


 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): повторити §§6 - 13
  • Завдання на с. 94,95

Урок 29. Явище інерції. Інертність тіла. Маса тіла

                 




НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1. Взаємодія тіл.
2. Явище інерції
3.  Інертність тіла.
4.  Маса - міра інертності тіла.
5. Еталон маси.
6. Вимірювання маси.

Дослід 1. На один із двох візочків, що стоять на рейках, покладемо магніт, а на другий - сталевий брусок; нитка, причеплена позаду кожного з візочків, не дає їм змоги наближатися один до одного; перепалимо нитку; обидва візки почнуть рухатися назустріч один одному (змінюючи свою швидкість від нуля до певного значення). 
Дослід 2. Штовхнемо кульку, яка лежить па горизонтальному столі; вона почне рухатися рівномірно прямолінійною траєкторією; покладемо магніт попереду кульки на деякій відсталі від траєкторії її руху; внаслідок взаємодії з магнітом сталева кулька не тільки збільшуватиме власну швидкість, а й повертатиме в бік магніту (змінить напрям руху).
Дослід 3. Один кінець пружини прикріпимо до іграшкового автомобіля, другий - до стояка на краю стола, потягнемо за автомобіль у бік від стояка - унаслідок дії руки кінець пружини починає рухатися і вона розтягується; відпустимо автомобіль; розтягнута пружина почне стискатися і надасть йому руху у зворотному напрямі (на початку досліду взаємодіяли між собою рука й автомобіль з пружиною, унаслідок чого вони змінювали швидкість, а пружина розтягувалася; потім взаємодіяли між собою автомобіль і пружина, у результаті чого вони змінювали власну швидкість, а пружина стискалася).
Спостереження 1. Пасажири, ідучи в транспорті, раптом нахиляються вперед під час гальмування або притискаються в бік на крутому повороті.
Спостереження 2. Учень пробігає дистанцію 60 м з максимальною швидкістю; на фініші вже не потрібно бігти; учень не може різко зупинитися, а ще пробігає кілька метрів. 
Дослід 4. Візьмемо візок та покладемо на нього брусок; поставимо візок на похилу площину і відпустимо; він рухатиметься вниз, набираючи швидкість, але досягнувши перепони, різко зупиниться; а брусок, який не жорстко зв'язаний з візком, продовжуватиме свій рух далі.

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): вивчити §14,15   
  •     Вправа 14 (7 ). Вправа 15 (3,5)



 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Запитання для самоперевірки

1.Наведіть приклади, які показують, що внаслідок взаємодії змінюється швидкість руху обох тіл.
2. Опишіть досліди, які показують, що тіла під час взаємодії деформуються.
3. Куля пробила дошку. Чи подіяла дошка на кулю? Чому?
4. На гладенькій льодяній доріжці ковзаняр кидає вперед чималу грудку льоду. Що при цьому відбуватиметься з ковзанярем? Чому?
5. Що таке інерція?
6. Хто відкрив явище інерції?
7. Як рухалося б тіло, якби зовсім не було опору рухові?
8. Чому не можна вмить зупинити поїзд, автомобіль, мотоцикл, що рухаються?

Відео "Інерція"

Відео "Явище інерції в житті"




Інтернет-урок "Взаємодія тіл. Інерція"



 Відео "Явище інерції"



 Готуємося до лабораторної роботи №6






Урок 30. Густина речовини

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
1. Густина як фізична величина, формула
2. Одиниці вимірювання густини в СІ    
3. Ознайомлення з таблицею густин  твердих тіл, рідин і газів 

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  -  вивчити §16   
- підготуватися доЛР №6

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ 
 1. Відео "Густина речовини" >>> 
/>
2. Відео " Густина речовини"



Урок 31. Розв´язування задач з теми ,,Густина речовини “

             


Вчимося розв´язувати задачі
                 3. Маса порожнистої мідної кулі 890 г, об’єм 120 см3. Яким є об’єм порожнини?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
   Підручник (Бар.):  
   вправа 17 (1-2);


Урок 31. ЛР №6. Вимірювання маси тіл методом зважування

НА УРОЦІ ВИКОНАЛИ 
Лабораторну роботу №6. Вимірювання маси тіл методом зважування

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): повторити §§17  (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. ); вправа 17(3,4).


 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Відео "Вимірювання маси тіла на важільних терезах" 

Урок 33. ЛР № 7. Визначення густини речовини (твердих тіл і рідин)


НА УРОЦІ ВИКОНАЛИ 
лабораторну роботу №7. Визначення густини речовини (твердих тіл і рідин).
 
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): повторити §§16, 17;   вправа 17 (5-7).

Урок 34. Взаємодія тіл. Сила

   НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
   1. Взаємодія тіл. 
   2. Сила - міра взаємодії.
   3. Графічне   зображення сил.
   4. Додавання сил. Рівнодійна. 

РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ: 

1. Одна із двох сил, що діють на тіло уздовж однієї прямої, дорівнює 5 Н. Рівнодійна цих сил дорівнює 8 Н. Якою може бути за величиною інша сила? Як вона має бути спрямована? Виконайте креслення.
2. Три сили прикладені уздовж однієї прямої. Залежно від напрямку цих сил їх рівнодійна може дорівнювати 1 Н, 2 Н, 3 Н і 4 Н. Чому дорівнює кожна із цих сил?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (Бар.):   вивчити §18; вправа 18 (1-3).  

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ


Відео "Взаємодія тіл. Сила."

Відео "Додавання сил Рівнодійна"

Урок 35. Деформація. Закон Гука


                                                                 Головне, що визначає перемоги в житті:
з інтересом здобувати всю широту знань;
учитися наполегливо, учитися завжди…
                                                                          М. Зелінський


НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
   1. Деформація тіла. 
   2. Види деформацій.
   3. Сила пружності. 
   4. Закон Гука. 
   5. Динамометр.

РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ: 

1Під дією якої сили пружина жорсткістю 1500 Н/м укоротилася на 5 см?
2. До пружини довжиною 8 см підвісили вантаж масою 100 г. Довжина пружини стала 12 см. Якої маси вантаж необхідно підвісити до пружини, щоб її довжина стала 9 см?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (Бар.):  
вивчити §19;
вправа 19 (2,3);
підготуватися до ЛР №8 (с.133).

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
1. На уроці встановили:
  • Сила пружності викає при деформації тіла.
  •  Причиною виникнення сил пружності є взаємодія молекул тіла.  
  •  Сила пружності залежить від деформації тіла.

2. Причиною виникнення сили пружності  є  зміна відстаней між молекулами при деформації і, відповідно, зміна сил міжмолекулярної взаємодії.
   Якщо  розтягнути тіло, то відстань між його молекулами збільшується, а значить, зростає сила міжмолекулярного притягання. Якщо ж  стиснути тіло, то зменшується відстань між молекулами, і тоді зростають сили міжмолекулярної відштовхування.

Урок 36. ЛР № 8. Дослідження пружних властивостей тіл

НА УРОЦІ ВИКОНАЛИ 
лабораторну роботу №8. Дослідження пружних властивостей тіл.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): повторити §§19;   вправа 19 (4,5).



Урок 37. Сила тяжіння. Вага тіла

    ОСНОВНІ ПИТАННЯ УРОКУ:
   1. Гравітаційна взаємодія (Всесвітнє тяжіння)
   2. Сила тяжіння
   3. Вага тіла
   4. Стан невагомості
    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
   Підручник (Бар.):  
   вправа 20 (1-4);
   

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
1. Запам'ятайте:
  • Всесвітнє тяжіння — це явище притягання всіх тіл Всесвіту одне до одного.
  • Сила тяжіння  — сила, з якою Земля притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї.    
  • Вага тіла  — це сила, з якою внаслідок притягання до Землі тіло тисне на опору або розтягує підвіс.
  • Невагомість — це такий стан тіла, за якого тіло не діє на опору чи підвіс.

2. Відео "Сила Всесвітнього тяжіння" 





Урок 38. Сила пружності. Сила тяжіння. Вага тіла

Мало знати, потрібно використовувати.
Мало хотіти, потрібно й робити.
Лао-Цзи
НА УРОЦІ  розв'язали задачі
  1. Пружина динамометра під дією тягарця масою 500 г видовжилася на 10 см. На шкалі динамометра відстань між сусідніми поділками становить 0, 5 см. Визначте ціну поділки динамометра.
  2. Тягарець вагою 1Н має форму кубика з ребром 33 мм. Визначити густину сплаву, з якого виготовлено тягарець.  
  3. Автомобіль масою 4 т може перевозити вантаж масою до 8 т. Скільки важить порожній автомобіль і повністю завантажений?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
   Підручник (Бар.):  
       повторити §20;
       вправа 20 (5,7);
   
ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ


Урок 39. Тертя. Сили тертя

Фізика – найдивовижніша річ: вона цікава,
навіть якщо нічого в ній не розумієш.



НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
  1. Тертя. 
  2. Сили тертя. 
  3. Коефіцієнт тертя ковзання. 
  4. Тертя в природі й техніці.

РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ: 

         1.    Чому не розв'язуються шнурки на черевиках?
         2.    Що змінюється зі збільшенням ваги автомобіля: сила тертя чи коефіцієнт тертя?
         3.    Чому головку сиру легше розрізати на шматки міцною ниткою, ніж ножем?
         4.   З якою метою гімнасти перед виступом натирають долоні рук спеціальною речовиною, що збільшує коефіцієнт тертя між до­лонями та перекладиною — тальком?
         5. Чому метеорит, який влітає в земну атмосферу, сильно нагрівається і навіть обвуглюється?
         6. Чому на автомобілі треба періодично міняти резину?
         7.  Чому зношуються деталі машин та механізмів, взуття людини?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (Бар.):   вивчити §21, вправа 21 (1-4).  
Напишіть міні-твір  «Що б сталося, якби зникла сила тертя»       

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Відео ,,Сила тертя" >>>

Відео "Сила тертя" >>>


Сила тертя
Сила тертя є проявом електромагнітної взаємодії між тілами.
Сила тертя — сила, яка виникає під час руху одного тіла по поверхні іншого і спрямована вздовж поверхні дотику взаємодіючих тіл проти відносної швидкості їхнього руху.
Сила тертя залежить від:
·  швидкості руху тіл відносно одне одного;
·  речовини, з якої складаються тіла, що взаємодіють;
·  стану поверхонь тіл (взаємодія твердих тіл);
·  розмірів і форми тіла (рух твердого тіла в рідині або газі);
·  ваги тіла.
Розрізняють такі сили тертя:
1) Сила тертя спокою — виникає при спробі викликати рух тіла. Максимальна сила тертя спокою пропорційна силі реакції опори. Коефіцієнт пропорційності визначається матеріалом дотичних поверхонь і якістю їх обробки. Цей коефіцієнт позначається літерою μ і називаєтьсякоефіцієнтом тертя. Це безрозмірна величина. Для того щоб знайти силу тертя, треба силу реакції опори помножити на коефіцієнт тертя.
2) Сила тертя ковзання — виникає при ковзанні одного тіла по поверхні іншого. Сила тертя ковзання не залежить від площі дотичних поверхонь.
3) Сила тертя кочення — виникає, коли одне тіло котиться по поверхні іншого.
4) Сила в’язкого тертя — виникає під час руху тіла в рідині або газі.
Дія сили тертя приводить до зменшення абсолютного значення швидкості тіла. Тертя — явище, яке супроводжує нас завжди і всюди. В одних випадках воно корисне, і його намагаються збільшити. В інших — шкідливе, і його намагаються зменшити.


Урок 40. ЛР № 9. Визначення коефіцієнта тертя ковзання

НА УРОЦІ ВИКОНАЛИ 
Лабораторну роботу №9. Визначення коефіцієнта тертя ковзання  
 
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): повторити §21;  вправа 21(5-6).

Урок 41. Тертя. Сили тертя. Розв'язування задач

НА УРОЦІ  розв'язали задачі
   1. Вага валізи 30 Н, коефіцієнт тертя між валізою і підлогою 0,4. Визначити максимальну силу тертя спокою між ними.
   2. По горизонтальному столу тягнуть ящик масою12 кг. Яку силу в напрямку руху при цьому прикладають? Коефіцієнт тертя між ящиком і столом 0,2.
  3. Брусок масою 2 кг рівномірно тягнуть по столу за допомогою горизонтальної пружини жорсткістю 50 Н/м. Чому дорівнює видовження пружини, якщо коефіцієнт тертя між бруском і столом становить 0,25?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
   Підручник (Бар.):  
       повторити §§ 14-21;
      завдання для самоперевірки стор. 148-149
   

Урок 42. КР №3. Взаємодія тіл. Сила

НА УРОЦІ  
Виконали завдання КР №3

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.): повторити §§14 - 21  (Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. 





Урок 43. Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску


   Шановні учні!

             Продовжуємо вивчати тему 
               ВЗАЄМОДІЯ ТІЛ. СИЛА
                   
ЧАСТИНА 2. ТИСК ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ
 КОНТРОЛЬНА РОБОТА №4 - 7 квітня!


НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 
 1. Тиск твердих тіл. 
 2. Сила тиску. 
 3. Одиниці тиску. 


РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ: 
1. Вышел слон на лесную дорожку,
Наступил муравью он на ножку.
И вежливо очень сказал муравью:
«Можешь и ты наступить на мою».
Чи однаковий результат дії?
2.  Для чого, шиючи голкою на палець надівають наперсток?
3.  У відомому цирковому трюку артист лягає на дошку із цвяхами. В якому випадку він відчуває менший біль - коли цвяхів більше чи менше ?
4. . Знайти тиск хлопчика на підлогу, маса якого 50 кг, а площа підошв його черевиків, які стикаються з підлогою, дорівнює 250 см2.
5. Якою повинна бути ширина лиж довжиною 1,6 м, щоб на них можна було перевезти вантаж масою 120 кг, якщо сніг витримує тиск 6 кПа?



ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (Бар.):   вивчити §22; вправа 22 (1-4).  

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

1. Відео "Тиск. Сила тиску"


2. Інтернет-урок "Тиск і сила тиску. Одиниці тиску" >>> 
3. Відео "Тиск твердих тіл" >>>

4. Особова справа фізичної величини «Тиск» >>>
5. Запам'ятайте:

img767.jpg   Результат дії сили залежить не тільки від її модуля, але і від площі тієї поверхні, перпендикулярно якій вона діє.

   1 Па - це тиск, спричинений силою 1 Н, що діє на площу 1 квадратний метр. 

На практиці ще використовують кратні одиниці тиску:
  • гектопаскаль (1 гПа = 102 Па),
  • кілопаскаль   (1 кПа = 103 Па),
  • мегапаскаль  (1 МПа = 106 Па).
  • гігапаскаль    (1 ГПа = 109 Па).
Іншими одиницями вимірювання тиску є торр, мм.рт.ст. (міліметр ртутного стовпа), атмосфера, бар, п'єза. 
  6Правила поведінки на льоду. 
   Тому, хто провалився під лід, дуже важко вибратися з ополонки, адже крихкий лід під вагою тіла тріскається. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести руки в сторони, розпластатись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги.
   Після того як людина вибралася з ополонки, їй не можна ставати на ноги, а слід перекочуватися чи повзти в безпечне місце, пам'ятаючи, що вага тіла стала більшою через мокрий одяг.
   Допомогти тому, хто провалився під лід, можна, якщо з безпечного місця подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв'язані паски, шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив'язавшись мотузкою, лягти на лижі або дошку і обережно просуватися до ополонки.
 


Урок 45. Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску. Розв'язування задач

НА УРОЦІ ПОВТОРИЛИ 
1. Що називають тиском ?
2. В яких одиницях вимірюється тиск?
         3. Як знайти тиск?
         4. Як збільшити або зменшити тиск?

РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ: 

        1. Який тиск чинить на підлогу хлопчик, діючи на нею з силою 350Н, якщо площа підошов черевик 0,03м2 ?     
        2. Мармурова колона античного храму масою 500 т, має площу основи 12,5 м2. Визначити тиск колони на опору 
       3. Порівняйте тиски, які чинять цинковий і алюмінієвий циліндри, якщо їх розміри однакові.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (Бар.):   вивчити §22; вправа 22 (5 -7).  

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ





Урок 44. Тиск рідин і газів. Закон Паскаля

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ:
1. Тиск рідин і газів.
2. Гідростатичний парадокс.
3. Закон Паскаля.
4. Застосування закону Паскаля.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (Бар.):   вивчити §§23; 24;  вправа 24(2,4).  



ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Блез Паскаль 
Відео: Тиск газів і рідин 
 

Відео: Тиск газу >>>

Відео "Передача тиску. Закон Паскаля"

Відео "Гідравлічний прес".


Відео: Тиск рідини >>>

Відео "Дослід з демонстрації тиску всередині рідини".

 Відео "Залежність тиску від глибини".



Відео: Гідростатичний тиск>>>

Гідравлічний прес >>>

      


Запитання для самоперевірки

1.    Чим пояснити, що рідини і гази передають тиск в усіх напрямах однаково?
2.    У чому полягає закон Паскаля?
3.    Як на дослідах можна продемонструвати передавання тиску в рідинах і газах?
4.    Який тиск називають гідростатичним?
5.    Від чого залежить тиск на дно посудини?


Урок 45. Атмосферний тиск

“ Ми живемо на дні повітряного океану…”
Е. Торрічеллі 
    НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ:
1. Атмосфера.
2. Поняття атмосферного тиску.
3. Вимірювання атмосферного тиску.
4. Одиниці вимірювання атмосферного тиску.
5. Залежність  атмосферного тиску від висоти.
6. Прилади для вимірювання атмосферного тиску.

   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (Бар.):   вивчити §§25;  вправа 25(4,7).  

   ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

1 Відео "Атмосферний тиск


2 Відео "Атмосферний тиск. Барометри



3. Відео "Атмосферний тиск і самопочуття людини" >>>


4. Запам'ятайте
      Тиск атмосфери, що дорівнює тиску стовпа ртуті висотою 760 ммпри температурі 0оС, називають нормальним атмосферним тиском.
     Одиницею вимірювання атмосферного тиску є 1 мм рт.ст., 1 паскаль (1 Па), 1 гектапаскаль (1гПа).
                 1 мм рт.ст. = 133,3 Па = 1,33 гПа
               760 мм рт.ст = 101325 Па = 1013 гПа.

5. Дослід Блеза Паскаля  >>>
6. Світові рекорди тиску >>>

Урок 46. Сполучені посудини. Манометри

Майбутнє та минуле - сполучені посудини часу.
Є.Кащєєв
НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ:
1. Сполучені посудини.
2. Закон сполучених посудин.
3. Застосування сполучених посудин.
4. Манометри.
5. Рідинний манометр, його будова та принцип дії.
6. Металевий манометр.
7. Застосування манометрів.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (Бар.):   вивчити §26та стор 157,158  вправа 23(8), вправа 26(1,4)
Сполучені посудини >>> 

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Відеододаток до підручника "Фізика. 7 клас" за редакцією В. Г. Бар'яхтара, С.О. Довгого




Відео "Сполучені посудини. Водогін. Шлюзи"




 Відео "Застосування сполучиних посудин". Навчальна телепередача



Урок 47. Тиск рідин і газів. Розв'язування задач


НА УРОЦІ
Повторили про тиск рідин і газів
Розв’язали задачі:
1. Вправа 23(3,10).
2. Вправа 24 (1,2,8).

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
  Підручник (Бар.): повторити §26 та ст. 157-158, вправа 23(7), 26(2,6).
Бажаючим: вправа  24(10).

Збіркa задач з теми >>>



Урок 48. Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда.

 ЕВРИКА!
Архімед

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Дія виштовхувальної сили на тіло, занурене в рідину.
2. Закон Архімеда

РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ >>>

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (Бар.):   вивчити §27; вправа 27(3,4).  

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Відеододаток до підручника "Фізика. 7 клас" за редакцією В. Г. Бар'яхтара, С.О. Довгого.
 

Відео "Архімедова сила в газах Повітряплавання"



Відео"З історії відкриття" >>>

Історія повітроплавання >>>

Урок 49.Розв'язування задач на сполучені посудини

НА УРОЦІ розв’язали задачі.
   1. Як встановиться рівень у сполучених посудинах, якщо в праве коліно налити гас, а в ліве – такий самий об’єм води?
   2. У праве коліно відкритої U-подібної трубки, у яку попередньо налита вода, наливають шар гасу завтовшки 12.5 см. Якою буде різниця рівнів води і гасу в правому та лівому колінах U-подібної трубки, коли рух рідин припиниться? Гас і вода не змішуються.

   3. У ліве коліно сполучених посудин налито воду, у праве — гас. Висота стовпа гасу 20 см. На скільки рівень води в лівому коліні нижчий, ніж верхній рівень гасу у правому?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
  Підручник (Бар.):  §28; вправа 28(3,5).

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Інтернет-урок "Сполучені посудини" >>>

Урок 50. ЛР №10. З`ясування умов плавання тіла


Пізнання реального світу ґрунтується на дослідах і завершується ними...
 А.Ейнштейн


НА УРОЦІ ВИКОНАЛИ 
Лабораторну роботу №10З`ясування умов плавання тіла  




ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
    1. Підручник (Бар.):  повторити §§27, 28;  опрацювати §29,   вправа 27(5,6)
  2. Підготуватися до захисту проектів.

Готуємося до захисту проектів

12 квітня відбудеться захист навчальних проектів.
Нагадую: кожен здає звіт про своє дослідження на аркуші А-4.


Кожна група готує презентацію отриманих результатів і здійснює захист свого навчального проекту.

Перегляньте:  
Учнівська презентація ходу та результатів проекту >>>
Оцінювання роботи групи >>>

За бажанням: підготувати короткі повідомлення
"Як здійснилася мрія людини про небо",
"Україна - морська держава".

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ


  




Немає коментарів:

Дописати коментар