Фізика 9 клас

 Шановні учні!

   Починаємо вивчати тему 
"Магнітні явища"   (17 год)

 КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1 - 10 жовтня!

Захист навчальних проектів з теми "Магнітні явища"  - 12 жовтня!

Урок 1. Постійні магніти. Магнітні лінії. Магнітне поле Землі.

     

 НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
 1. Магнітні явища.
 2..Постійні магніти та їх властивості..
 3. Дослід Ерстеда.  
 4. Магнітне поле.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §1;   вправу №1(1-5)

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Відео "Магнітне поле постійного магніту"


ВІДЕО ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ
                                   
                                                               Цікава інформація
    Ще у глибоку давнину була помічена здатність деяких залізних руд притягувати до себе залізні тіла. Основним матеріалом, який містить залізну руду є магнетит, або магнітний залізняк .
 Багаті поклади таких руд є й на території України, зокрема,  в Дніпропетровській та Запорізькій областях.


 Вперше опис властивостей магніту було зроблено в 13 столітті італійцем П’єром Перегріном. 1269 року з'явився його твір «Книга про магніт», де він писав про численні факти явища магнетизму: у магніту є два полюси, які вчений назвав північним та південним; неможливо відокремити полюси один від одного розламуванням. Перегрін згадав і про два види взаємодії полюсів — притягання та відштовхування. Він установив, що якщо сталеву спицю потерти природним магнітом, то вона стане магнітом, або, як говоримо, намагнітиться. Такі тіла теж називають магнітами. Причому кінець спиці, що розташований ближче до північного полюса магніту, стає південним полюсом.
1600 року був опублікований твір  лікаря англійської королеви Єлизавети Вільяма Гільберта  (1544-1603) «Про магніт». До вже відомих фактів Гільберт додав важливі спостереження: посилення дії магнітних полюсів за допомогою залізної арматури, втрата магнетизму при нагріванні тощо.

  1. Для допитливих
 Магнетострикція — зміна форми або розмірів тіл (з нікелю, легованого залізонікелевого, залізокобальтового або залізоалюмінієвого сплаву, нікелевого фериту тощо) при намагнічуванні й розмагнічуванні їх, що викликана зміною взаємозв'язків між атомами в кристалічній ґратці.
300px-Magnetostriction_by_Zureks.gif

Магнетострикцію використовують в магнетострикційних перетворювачах ультразвуку — пристроях, що перетворюють енергію магнітного поля на енергію механічних коливань або навпаки. 
Явище, зворотної магнетострикції носить назву магнетопружний ефект або ефект Вілларі. Вперше ефект було досліджено Джеймсом Джоулем у 1842 році під час спостереження зразка нікелю.
 Магнітострикцією зумовлене гудіння трансформаторів.

Магнітна дія. Полюси магніту.

                          

Магнітне поле Землі.





Урок 2. Індукція магнітного поля

 НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Індукція - силова характеристика магнітного поля.
2. Лінії магнітної індукції.
3. Однорідне магнітне поле.
4. Магнітне поле Землі.
5. Магнітні бурі.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §2;  виконати вправу  №2 (3,4).


ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
      Запам'ятайте
Магнітні лінії:
• поза магнітом виходять із північного полюса магніту і входять у південний;
• завжди замкнені (магнітне поле — це вихрове поле);
• найщільніше розташовані біля полюсів магніту;
• ніколи не перетинаються
Умовні напрямлені лінії, дотичні до яких у кожній точці збігаються з лінією, уздовж якої напрямлений вектор магнітної індукції, називають лініями магнітної індукції або магнітними лініями.
Саме за допомогою магнітних ліній графічно зображують магнітні поля:
1) за напрямок ліній магнітної індукції в даній точці домовилися брати напрямок вектора магнітної індукції;

2) лінії магнітної індукції зображають щільніше в тих областях поля, де модуль магнітної індукції більше.

Дослід Ерстеда.


Дослід Ампера.






Урок 3. Магнітні властивості речовин та їх застосування


Я звів усі магнітні явища до суто електричних ефектів
А.Ампер

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Дії електричного поля і магнітного поля на речовину.
2. Слабомагнітні речовини - діамагнетики та парамагнетики.
3. Сильномагнітні речовини - феромагнетики.
4. Гіпотеза Ампера.

РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ
Задача 1. У піддоні тракторного двигуна для зливу мастила є отвір, у який загвинчується магнітна пробка. Яке призначення має ця пробка?
Задача 2. Є два види сталі: один з великою залишковою індукцією, другий - звідносно невеликою. Яка сталь більш придатна для виготовлення постійних магнітів, а яка — для сердечників електромагнітів та трансформаторів?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §5;  виконати вправу  №5 (2,4,6).

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Слабомагнітні речовини - речовини, які намагнічуються, створюючи слабке магнітне поле, магнітна індукція якого набагато менша за магнітну індукцію зовнішнього магнітного поля. До таких речовин належать діамагнетики та парамагнетики.
Діамагнетики (від грецьк. dia — розбіжність) намагнічуються, створюючи слабке магнітне поле, яке напрямлене протилежно до зовнішнього.
  • Послаблюють зовнішнє магнітне поле
  • Власне магнітне поле напрямлене протилежно зовнішньому, тому вони розвертаються впоперек до зовнішнього поля (виштовхуються магнітним полем)
  • Левітують у магнітному полі
До діамагнетиків належать інертні гази (гелій, неон тощо), багато металів (золото, мідь, ртуть, срібло), молекулярний азот, вода та інші.
Парамагнетики (від грецьк. para — поряд) намагнічуються, створюючи слабке магнітне поле, напрямлене в бік зовнішнього магнітного поля.
До парамагнетиків належать кисень, платина, алюміній, лужні та лужноземельні метали.

  • Трохи посилюють зовнішнє магнітне поле, власне магнітне поле співнапрямлене зовнішньому
  • Розвертаються вздовж до зовнішнього поля
  • Втягуються магнітним полем      До парамагнетиків належать кисень, платина, алюміній, лужні та лужноземельні метали.
Феромагнетики (від латин. ferrum — залізо) — речовини або матеріали, які залишаються намагніченими й у разі відсутності зовнішнього магнітного поля.
До феромагнетиків належить невелика група речовин: залізо, нікель, кобальт, рідкісноземельні речовини та низка сплавів.
  • Значно посилюють зовнішнє магнітне поле, намагнічуються
  • Магнітна проникність залежить від величини зовнішнього магнітного поля.
  • При нагріванні до деякої температури (точка Кюрі) втрачають феромагнітні властивості (розмагнічуються).
 Дія магнітного поля на речовину.



Урок 4. Магнітне поле провідника зі струмом


 НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Визначення напрямку магнітних ліній магнітного поля провідника зі струмом за допомогою правила свердлика та правила правої руки.
2. Модуль індукції магнітного поля провідника зі струмом.
3. Магнітне поле котушки зі струмом.   
4. Визначення полярності котушки за допомогою правої руки..

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §3;  виконати вправу  №3 (1, 2).

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Відео: Правило свердлика


Для прямого провідника зі струмом
 Правило свердлика: якщо вкручувати свердлик за напрямком струму в провіднику, то напрямок обертання ручки свердлика вкаже напрямок ліній магнітного поля струму. 




 Правило правої руки: якщо великий палець правої руки спрямувати за напрямком струму в провіднику, то чотири зігнуті пальці вкажуть напрямок ліній магнітного поля струм


 Магнітне поле котушки зі струмом
Для знаходження напрямку силових ліній магнітного поля можна скористатися і правилом “обхвату” правою рукою для котушки зі струмом:
Якщо правою рукою “обхопити” котушку зі струмом, розташувавши чотири пальці у напрямку струму, то відігнутий великий палець укаже напрямок силових ліній усередині котушки.


Провідник зі струмом.


Урок 5 Розв'язування задач

    

  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
      Підручник : повторити §§3 Вправа 3 (5,6)




Урок 6. Електромагніти

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Електромагніти, їхня будова.
2. Застосування електромагнітів.
3. Принцип дії електромагнітного підіймального крана, електромагнітного реле.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §6;  виконати вправу  №6 (1, 2).

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

На одному тільки металургійному заводі електромагнітний кран переносить одразу 10 залізничних рейок, замінюючи ручну працю 200 людей. Електоромагніт діаметром 1, 5 м може підняти до 16 т вантажу (товарний вагон).

Модель електромагніту



Урок . Електромагніти. Розв'язування задач

НА УРОЦІ РОЗВ'ЯЗАЛИ
1. Іноді після вимикання струму частина предметів залишається притягнутою до електромагніту підйомного крана. Що треба зробити для того, щоб ці предмети упали?
2. Чи звучатиме електричний дзвоник і навушник у безповітряному просторі?
3.Потік зерна, яке надходить на камені млина, пропускають спочатку між полюсами сильного електромагніту. Навіщо це роблять?

Можливі 2 варіанти: 1) електромагніт працює як сепаратор для очищення зерна від насіння бур’янів; 2) якщо зерно пройшло очищення в сепараторі – для видалення металевих ошурків, що залишилися в ньому.
4. Як зміниться підіймальна сила електромагніта, якщо пересунути повзунок реостата праворуч? Відповідь обґрунтуйте.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §6;  виконати вправу  №6 (7).

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ


Урок 8 ЛР № 1. Складання та випробування електромагніту

                                                                             НА УРОЦІ 
                                                                                    виконали лабораторну роботу 
"Складання та випробування електромагніту"

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вповторити §6;  


Урок 9. Сила Ампера


НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ 
1. Дія магнітного поля на провідник зі струмом.
2. Сила Ампера як фізична величина
3. Визначення сили Ампера за правилом лівої руки
4. Визначення модуля магнітної індукції.

РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ
Задача 1. За рисунком визначити напрям сили Ампера, що
діє на провідник із струмом.


Задача 2. У прямолінійному провіднику завдовжки 5 см тече струм силою 25 А. Провідник розташований перпендикулярно до ліній магнітної індукції. Сила Ампера, яка діє на провідник рівна 50 мН. Визначте значення магнітної
індукції.
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 Підручник (Бар.): вивчити §4; виконати вправу №4(1,2)
Бажаючим: підготувати повідомлення"А.Ампер"

 ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ 
1. Яка сила діє на провідник зі струмом, уміщений у магнітне поле?
2. За яким правилом визначають напрямок сили Ампера? Сформулюйте його.
3. Від чого залежить сила Ампера?



       
    Застосування сили Ампера в сучасному світі дуже широке, можна навіть без перебільшення сказати, що ми буквально оточені силою Ампера. Наприклад, коли ми їдемо в трамваї, тролейбусі, електромобілі, його в рух приводить саме вона, сила Ампера. Аналогічно ліфти, електричні ворота, двері, будь-які електроприлади, все це працює саме завдяки силі Ампера.

Сила Ампера


Урок 10. Сила Ампера. Розв'язування задач

НА УРОЦІ РОЗВ'ЯЗАЛИ ЗАДАЧІ
1. Знайти напрям сили Ампера


2. В однорідному магнітному полі індукцією 40 мТл на прямолінійний провідник зі струмом 2,5 А діє сила Ампера 60 мН. Визначте якою є довжина провідника, якщо він розташований під кутом 30° до ліній магнітної індукції. Провідник довжиною 0,15 м перпендикулярний вектору магнітної індукції однорідного магнітного поля, модуль якого В = 0,4 Тл. Сила струму в провіднику 8 А. Знайдіть роботу, яку було виконано при переміщенні провідника на 0,025 м у напрямку дії сили Ампера.

3.  В однорідному магнітному полі індукцією 40 мТл на прямолінійний провідник зі струмом 2,5 А діє сила Ампера 60 мН. Визначте якою є довжина провідника, якщо він розташований під кутом 30° до ліній магнітної індукції.

4. На горизонтальних рейках, що знаходяться в вертикальному однорідному магнітному полі, лежить сталевий провідник, перпендикулярно до рейок. Довжина провідника 15 см, маса 300 г, коефіцієнт тертя між провідником і рейками 0,2. Щоб провідник зрушив з місця, по ньому необхідно пропустити струм 40 А. Яка індукція магнітного поля?


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §4;  виконати вправу  №4 (3,4). 

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ










Урок 12. Електродвигуни, гучномовці. Електровимірювальні прилади

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Дія магнітного поля на рамку зі струмом.

 2. Двигун постійного струму
    Щоб виготовити електричний двигун, потрібно мати:
        1) постійний магніт або електромагніт;
        2) провідну рамку;
        3) джерело струму;
        4) колектор.
3. Збільшення потужності електричного двигуна
   Для збільшення потужності електродвигуна його обмотку виготовляють із великої кількості витків дроту.
4. Принцип дії електровимірювальних приладів
Принцип дії: під час проходження струму по обмотці рамки на неї з бокумагнітного поля діють сили, і рамка повертається. Чим більша сила струму проходить крізь рамку, тим на більший кут повертається стрілка. Коли електричне коло розмикають, пружини під дією сил пружності, які виникли під час повороту рамки, повертають стрілку в нульове положення.

Електровимірювальні прилади характеризуються наступними величинами:

  • Межа вимірювання – найбільше значення фізичної величини, яке можна вимірити приладом.
  • Ціна поділки – кількість одиниць вимірюваної фізичної величини в одній поділці шкали приладу.
  • Чутливість – кількість поділок шкали, на яку відхиляється стрілка приладу при зміні вимірюваної фізичної величини на одну одиницю:
  • Показання приладу – значення фізичної величини, яке вимірює прилад.

5. Амперметр і вольтметр.
6. Принцип дії електродинамічного гучномовця


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

 Підручник (Бар.): вивчити §7;  виконати вправу  №7 (4,5).

Рамка зі струмом.


Модель електродвигуна.



Урок 13. Явище електромагнітної індукції.

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1  Досліди Фарадея
2. Явище електромагнітної індукції
3. Індукційний електричний струм

Розв'язали задачі
1. Північний полюс магніту віддаляється від металевого кільця, як показано на рисунку. Визначте напрямок індукційного струму в кільці.









2. На рисунку показані різні ситуації, у яких спостерігається явище електромагнітної індукції. Сформулюйте й розв’яжіть задачу для кожного випадку.



ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §8;  виконати вправу  №8 (1-3).

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Запитання для самоперевірки
1. Опишіть досліди М. Фарадея.
2. У чому полягає явище електромагнітної індукції?
3. Який струм називають індукційним?
4. Робота яких пристроїв ґрунтується на явищі електромагнітної індукції? Які
перетворення енергії в них відбуваються?

Дослід Фарадея



                                 Дослід Фарадея


Урок 22. Відбивання світла

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ:
1. Поглинання і розсіювання світла.
2. Відбивання світла.
3. Принцип Гюйгенса і закон відбивання світла.
4. Плоске і сферичне дзеркала.
5. Одержання зображень за допомогою дзеркал.
6. Застосування дзеркал.





7. Задачі
№1. Кут між падаючим і відбитим променями становить 80°. Чому дорівнює кут падіння променя?
№2. Сонячний промінь відбивається від поверхні озера. Кут між падаючим променем і горизонтом удвічі більший, ніж кут між падаючими й відбитим променями. Чому дорівнює кут падіння
променя?

№3. Два плоских прямокутних дзеркала утворюють двогранний кут 150°. На відстані 10 см від лінії дотикання дзеркал і на однаковій відстані від кожного з них розташоване точкове джерело світла. Визначте  відстань між уявними зображеннями джерела світла в дзеркалах.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник: опрацювати §11; вправа 11(1-4)

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Відеоматеріали:
1.  Відбивання світла. Закони відбивання >>>
2. Плоске дзеркало >>>
3. Приклади розв'язування задач>>>
4. Розв'язування задач з теми «Тінь. Півтінь. Плоске дзеркало» >>>.


Урок 25. Заломлення світла

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ: 

 1. Заломлення  світла.
 2. Закони заломлення.
 3. Повне відбивання.
 4. Поняття про волоконну оптику.

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник (Бож.): вивчити §12; вправа 12 (1-3)
2.Розв’язати задачі.                                             №1.

№2.
 
                                                                               №3

Заломлення світла


Урок 28. Дисперсія світла

НА УРОЦІ  РОЗГЛЯНУЛИ:
   1. Дисперсія  світла
   2. Проходження світла крізь призму.
   3. Неперервний спектр світла.
   4. Спектроскоп.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
     1. Підручник: опрацювати §13; Вправа13 (1-5)

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Інтернет-урок "Дисперсія світла" >>>

Урок 29 Лінзи.

 НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ:
 1. Лінзи. Види лінз.
 2. Побудова зображень, одержаних за допомогою лінз.
 3. Кут зору.
 4. Оптичні прилади та їх застосування

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник: опрацювати §14; вправа 14(1-6)

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ 
5. Домашня лабораторія
Пропоную  провести домашні  досліди з лінзою, використовуючи моделювання (симуляцію).
Завдання.    Отримайте різні типи зображень стрілки або олівця в лінзі і дослідіть:
1)  як змінюється зображення, утворене збиральною лінзою, якщо рухати предмет:
       - в напрямку до/від лінзи?
       - перпендикулярно до оптичної осі лінзи?
2)  від чого (яких змінних параметрів лінзи) залежить величина зображення, якщо воно не рухається?
3) коли (за яких умов) лінза може давати  збільшене і зменшене зображення?

Урок 38. Виникнення та поширення механічних хвиль


 Шановні учні!
   Починаємо вивчати тему 
"Механічні та електромагнітні хвилі"   (8 год)

 КОНТРОЛЬНА РОБОТА №3 - 21 грудня!

Захист навчальних проектів з теми "Механічні та електромагнітні хвилі" - 22 грудня!


НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Механічні хвилі.
2. Поширення механічних хвиль
3. Поздовжні та поперечні механічні хвилі.
4. Основні властивості механічних хвиль.
5. Довжина та швидкість поширення хвилі.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §17;  виконати вправу  №17(2,5,8)

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Поперечні хвилі


Повздовжні хвилі






Урок 39. Звукові хвилі. Швидкість поширення звуку, довжина і частота звукової хвилі.



НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Джерела та приймачі звуку.
2. Швидеість поширення звуку.
3. Характеристики звуку. Вілуння.
4. Інфразвук та ультразвук.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §18;  виконати вправу  №18(3,5,6)

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Гострота слуху — мінімальна інтенсивність звуку, яку здатне сприймати людське вухо. 
В одних людей вона знижена або нормальна, в інших — підвищена. 
Бувають люди з абсолютним слухом — вони здатні визначати на слух висоту заданого тону.
Людям з музичним слухом властиве відчуття ритму, вони вміють точно повторити заданий тон, музичну фразу.

Передача звукової хвилі вухом.
У процесі сприйняття звуків поєднуються фізика звукових хвиль і біологічні функції багатьох частин людського вуха
Звукова хвиля долає слуховий прохід зовнішнього вуха, потім після барабанної  перетинки підсилюється системою слухових кісточок і досягає перетинки овального вікна середнього вуха, далі зумовлює рух рідини внутрішнього вуха і  досягає кортієвого органа, у якому формується нервовий імпульс до нервової системи.

СЛУХ - вид чуття або сукупність процесів у слуховому аналізаторі, що здійснюють сприйняття звукової інформації.
Процеси слухового аналізатора: механічне звукопроведення (зовнішнє та середнє вухо), рецепторне звукосприймання (внутрішнє вухо), нервове проведення збудження та кіркове формування слухових відчуттів.


Звукова хвиля


Урок 40. ЛР № 6. Дослідження звукових коливань 

різноманітних джерел звуку за допомогою сучасних цифрових засобів.
НА УРОЦІ ВИКОНАЛИ: 
Лабораторну роботу № 6. Дослідження звукових коливань різноманітних джерел звуку за допомогою сучасних цифрових засобів.





ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): повторити §18;

Урок 41. Електромагнітне поле й електромагнітні хвилі. Швидкість поширення, довжина і частота електромагнітної хвилі

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Електромагнітне поле.
2. Електромагнітні хвилі.
3. Характеристики електромагнітних хвиль: швидкість поширення, довжина і частота.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §19;  виконати вправу  №19 (2,3).

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Відео:Властивості електромагнітних хвиль


Урок 42. Шкала електромагнітних хвиль.

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Шкала електромагнітних хвиль.
2. Радіохвилі.
3. Інфрачервоне випромінювання.
4. Ультрафіолетове випромінювання.
5. Рентгенівське та гамма-випромінювання.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §20;  виконати вправу  №20 (3,4).

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ





Урок 43. Фізичні основи сучасних бездротових засобів зв'язку та комунікацій

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Особливості поширення ультракоротких радіохвиль.
2. Стільниковий моббільний радіозв'язок.
3. Радіолокація.
4. Принцип роботи імпульсного радіолокатора.
5. Застосування радіолокації.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §21;  виконати вправу  №21 (1 - 3).

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
Відео: Радіолокація

Урок 44. Механічні та електромагнітні хвилі

НА УРОЦІ
1. За допомогою таблиць і схем, поданих у рубриці "Підбиваємо підсумки розділу 3" повторили, узагальнили та систематизували матеріал з даної теми.
2. Розв'язали задачі. №№2, 3,5,8,10 - усно, 12,14,15 - письмово  з рубрики "Завдання для самоперевірки до розділу 3"

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): повторити §§17-21. №№11, 16 з рубрики "Завдання для самоперевірки до розділу 3"
Бажаючим: виконати тренувальні тестові завдання з комп'ютерною перевіркою, подані на електронному освітньому ресурсі Інтерактивне навчання" (jnteractive.ranok.com.ua)

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

Урок45. КР № 3. Механічні та електромагнітні хвилі



НА УРОЦІ виконали 
завдання контрольної роботи № 3. Механічні та електромагнітні хвилі

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підготуватися до захисту навчальних проектів, Підручник (Бар.): повторити §§17-21

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ


Урок 47. Сучасна модель атома

Шановні учні!

   Починаємо вивчати тему 
"Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики"   (12 год)

 КОНТРОЛЬНА РОБОТА №4 - 2 лютого 2020 року!

Захист навчальних проектів з теми "Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики"  - 6 лютого!

НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
1. Дослід Резерфорда
2. Будова атомного ядра.
3. Нукліди.
4. Ізотопи.
5. Ядерні сили. Властивості ядерних сил.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
 Підручник (Бар.): вивчити §22;  виконати вправу  №22 (1-4)

ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

1. Схема досвіду Резерфорда по розсіюванню α-часток. K - свинцевий контейнер з радіоактивною речовиною, Э - екран, покрита сірчистим цинком, Ф - золота фольга, M - мікроскоп.

                                    

Результати досліду:
  1. Більшість α-частинок проходила крізь фольгу, не змінюючи напряму або відхилившись на невеликий кут.
  2. Деякі α-частинки відхилялись на кут 135о-150о; одна із 20000 α-частинок поверталася назад.
Резерфорд: «Це було так неймовірно, ніби ви вистрілили 15-дюймовим снарядом в аркуш папіросного паперу, а снаряд повернувся б назад і потрапив у вас».

ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ

Модель атома Томсона


Дослід Резерфорда.

  • Ядро складається з позитивно заряджених частинок (протонів-p) і нейтральних частинок (нейтронів-n), які називаються нуклонами. Їх число відповідає масовому числу елемента в таблиці Менделєєва - А.
  • Порядковий номер у таблиці Менделєєва вказує на заряд ядра-кількість протонів та кількість електронів в атомі в нормальному стані - Z.
  • Нейтронів в атомі: N = A - Z.
                                                               


      Урок 48. Радіоактивність


      НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ
      1. Історія відкриття радіоактивності.
      2. Склад радіоактивного випромінювання, захист від нього.
      3. Означення радіоактивнрсті.
      4. радіоактивні ряди. 

      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
       Підручник (Бар.): вивчити §23;  виконати вправу  №23 ( 2 - 4 ).

      ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
         Радіоактивність відкрив у 1896 р. Антуан Анрі Беккерель. Сталося це випадково. Вчений працював із солями урану і загорнув свої зразки разом із фотопластинами в непрозорий матеріал. Фотопластини виявилися засвіченими, хоча доступу світла до них не було. Беккерель зробив висновок про невидиме оку випромінювання солей урану. Він дослідив це випромінювання і встановив, що інтенсивність випромінювання визначається тільки кількістю урану в препараті і абсолютно не залежить від того, в які сполуки він входить. Тобто, ця властивість характерна не сполукам, а хімічному елементу урану.
       В 1898 р. Ґергард Шмідт та П'єр Кюрі і Марія Склодовська-Кюрі відкрили випромінювання торію. Пізніше Кюрі відкрилиполоній та радій.
        У 1903 році подружжю Кюрі було присуджено Нобелівську премію. На сьогодні відомо близько 40 природних елементів, яким властива радіоактивність.
       Також, в даний час, крім альфа-, бета- і гамма-розпадів, помічено розпади з емісією нейтрона, протона (а також двох протонів), кластерна радіоактивність, спонтанний поділ, електронний захват, позитронний розпад (або β + -распад), а також подвійний бета-розпад (і його види) зазвичай вважаються різними типами бета-розпаду.
      Всі хімічні елементи з атомним номером, більшим за 83 — радіоактивні.

      Природна радіоактивність — спонтанний розпад ядер елементів, що зустрічаються в природі.
      Штучна радіоактивність — спонтанний розпад ядер елементів, отриманих штучним шляхом, через відповідні ядерні реакції.
       





      Символ, що використовується для позначення радіоактивних матеріалів



      Відео: Радіоактивність. Види радіоактивного випромінювання.

      10 речей у нашому побуті, які випромінюють радіацію
      ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
      1. Інтернет-урок "Радіоактивність як доказ складної будови атомів" >>>
      2. Відео "Відкриття радіоактивності" >>>
      3. Вони досліджували радіоактивність >>>



      Радіоактивність

      Цікаве відео! Допоможе краще зрозуміти фізичні процеси і явище радіоактивності! 

      Урок 52. Іонізуюча дія радіоактивного випромінювання

           НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ ПИТАННЯ: 
        1.Поняття про іонізуючу дію радіоактивного випромінювання.
        2. Величини, що характеризують випромінювання:
                 активність радіоактивного джерела;
                 поглинута доза випромінювання;
                 експозиційна та еквівалентна доза;
       3. Дозиметри та їх призначення.
       4. Дозиметрія.
                        
       ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
        Підручник  §25;  Вправа № 25 (1,2).

       ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ
      Іонізуюче випромінювання >>> 
      !!! Інформація "Сучасні побутові дозиметри"  >>>

      Відео "Переваги та недоліки радіоактивного випромінювання" >>>

      Урок 54. Фізичні основи ядерної енергетикн


      Схематична будова  гетерогенного реактора на теплових нейтронах:
       1 — керуючий стержень;
       2 — радіаційний захист;
       3 — теплоізоляція;
       4 — сповільнювач;
       5 — ядерне паливо;
       6 —теплоносій.


        НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ ПИТАННЯ:
      1. Фізичні основи ядерної енергетики.
      2. Ядерний реактор.
      3. Ядерна енергетика та екологія.

      Схема роботи атомної електростанції з киплячим реактором




       ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
       1. Підручник : опрацювати §26; Вправа 26(2)

       ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

      1. Інтернет-урок "Поділ ядер урану. Ланцюгові ядерні реакції. Ядерний реактор. Перспективи розвитку ядерної енергетики" >>> 

      Урок 56. Екологічні проблеми ядерної енергетики

      НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ ПИТАННЯ

      1. Переваги АЕС.
      2. Основні проблеми ядерної енергетики.

       ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
      Підручник : §27; Вправа 27(1,4)

       ГОТУЄМОСЯ ДО УРОКУ

      1. Відео "Проблеми та перспективи електроенергетики України ..." 


       2.  Відео "Атомная энергетика: мифы и факты. " 


      3. Відео "Фізик-ядерник про загрози та переваги атомної енергії."

       4. Відео "Екологія України"

       5. Відео "Глобальнi проблеми людства." 

      Урок 98. Фізична картина світу

      Людина прагне якимось адекватним способом створювати в  собі просту і ясну картину світу. Вищим обов'язком фізиків є пошук загальних елементарних законів, із яких...можна одержати картину світу.
      А. Ейнштейн

      "Здесь скрыты столь глубокие тайны и столь возвышенные мысли, что, несмотря на старания сотен остроумнейших мыслителей, трудившихся в течение тысяч лет, еще не удалось проникнуть в них, и радость творческих исканий и открытий все еще продолжает существовать"
      Галілео Галілей

      НА УРОЦІ РОЗГЛЯНУЛИ:
                     1. Поняття про фізичну картину світу.
          2. Етапи розвитку уявлень людини про навколишній світ. 
          3. Основні риси сучасної фізичної картини світу.

          Від часу зародження наук учені прагнули об'єднати наукові знання в певну систему.
        Узагальнену й систематизовану сукупність фізичних знань про навколишній світ називають фізичною картиною світу.
         Фізична картина світу — це  ідеальна модель природи, що включає в себе поняття, гіпотези та принципи фізики й характеризує певний етап її розвитку.
          Фізична картина світу має певну структуру. До неї входять уявлення про матерію, простір і час, рух і взаємодію, а також фізичні теорії.
        Важливо зрозуміти, що уявлення про матерію, простір і час, рух і взаємодію, які є загальнонауковими, філософськими категоріями, формуються у фізичній науці та змінюються відповідно до її розвитку.


       Етапи розвитку уявлень людини про навколишній світ. 
      1. Уявлення давніх мислителів про навколишній світ.
      2. Науковий подвиг М.Коперника.
      3. "...Немає людини щасливішої, ніж Ньютон: адже тільки один раз, одній людині призначено побудувати картину світу" (Ж.Лагранж. Про велич механічної картини світу").
      4. Трансформація уявлень про навколишній світ на основі вчення про поле як вид матерії.
      5. Сучасні уявлення про вид взаємодій у природі.

       ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

      1. Підручник : опрацювати §40..

      ГОТУЄМОСЯ  ДО УРОКУ

      Відео: Фізична картина світу

        

      Немає коментарів:

      Дописати коментар